Alina Inayeh

Mult așteptatul acord pentru relansarea economiei Uniunii Europene a fost finalizat, în Consiliul European, după negocieri intense și, conform surselor, nu de puține ori tensionate. Dincolo de sumele încurajatoare asfel aprobate, un element inedit a reieșit ca rezultat al negocierilor: posibilitatea blocării, fie ea și temporare, a fondurilor către o țară dacă aceasta nu respectă statul de drept, posibilitate de adoptat cu majoritate calificată*. Folosit din 2014 în Consiliul Uniunii Europene (Consiliul de miniștri, Council of the EU în engleză), votul prin majoritate calificată este o premieră pentru Consiliul European (European Council în engleză, Consiliul Șefilor de Stat). Majoritate calificată înseamnă votul a 55% dintre țările membre (a 15 țări, deci, după Brexit) reprezentând 65% din populația UE.

În teorie majoritatea calificată se obține mai dificil decât o majoritate simplă, drept care această prevedere a fost analizată ca o victorie a președintelui Orban. Victorie relativă, pentru că în problema statului de drept Ungaria și Polonia, rebelele iliberale ale Europei, sunt susținute doar de o minoritate  a țărilor UE. Dar nu poziția lui Orban și a Ungariei sunt interesant de analizat, ci a României. Dincolo de a fi membră a UE, reprezentând deci oricum un vot, România  este a 6a țară ca populație în Europa (după Brexit), precedată de Germania, Franța, Italia, Spania, și Polonia. Dintr-o dată votul României capătă o și mai mare greutate, ceea ce înseamnă o putere mai mare de negociere. Numai că în chestiunea statului de drept, și în cazul unui potențial vot pentru blocarea fondurilor pe acest criteriu, România, și mai ales guvernanții, s-ar află într-o dilemă. În fapt, trilemă.

Deși pe un trend ascendent, respectarea statului de drept în România a fost până acum sincopatică și nu de puține ori Comisia Europeană și-a manifestat, explicit și implicit, îngrijorarea față de alunecările guvernărilor și guvernanților României. Mecanismul de Cooperare și Verificare rămâne în vigoare, indicând în continuare o vulnerabilitate a României, sau cel puțin percepția acesteia în ochii compatrioților europeni. Votând pentru crearea unui precedent al blocării fondurilor România ar deschide o cutie a Pandorei pe care mulți actori politici o doresc închisă, unii ca să ascundă derapajele, alții de teamă că percepția europeană asupra României, nu foarte măgulitoare, să nu fie folosită politic (din nou).

Se pune apoi și chestiunea alinierii poziției României la cea a grupului de la Visegrad (Ungaria, Polonia, Cehia și Slovacia), aliniere care ne-a fost de folos în anumite dosare (așa cum a fost și păgubitoare în altele). Votând împotriva Ungariei și/sau Poloniei, România nu ar mai beneficia de alinierea cu V4 pe acele dosare în care aceasta ar fi în interesul său. Nu au fost puține ocaziile în care apropierea dintre statelor nou membre UE le-a fost de folos și o spargere a acestei unități, tranzacționale de altfel, care le-ar lăsa descoperite.

Și, nu în ultimul rând, un vot împotriva fie a Ungariei fie a Poloniei ar altera relațiile bilaterale cu acestea. O înăsprire a relațiilor cu Ungaria nu este deloc de dorit, acestea oricum nefiind în punctul lor cel mai bun. Nici o alterare a relațiilor cu Polonia, aliat de încredere pe Flancul Estic al NATO, nu ne-ar avantaja, cooperarea din domeniul securitar fiind foarte importantă pentru România.

Și iată cum un avantaj devine delicat de jucat. Dacă (eu, una, aș zice „când”, în propria analiză) se va pune problema blocării fondurilor către una din țările cu tendințe iliberale exagerate, România se va afla în dilema cu care alegătorul de rând este deja obișnuit: “Eu cu cine votez?”

* The Union’s financial interests shall be protected in accordance with the general principles embedded in the Union Treaties, in particular the values of Article 2 TEU.
The European Council underlines the importance of the protection of the Union’s financial interests. The European Council underlines the importance of the respect of the rule of law.

EUCO 10/20 16 ANNEX: 23. Based on this background, a regime of conditionality to protect the budget and Next Generation EU will be introduced. In this context, the Commission will propose measures in case of breaches for adoption by the Council by qualified majority.

Sursă foto: Romania Insider

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here