close_icon
#Analize / Alexandru Văleanu

Republica Moldova sub Maia Sandu: un nou început

Electoratul de peste Prut a demonstrat la sfârșitul săptămânii trecute că dorește schimbări majore în toate sferele de activitate din Republica Moldova: politic, social și economic. Cu toate acestea, victoria doamnei Maia Sandu nu reprezintă victoria finală a democrației, ci începutul luptei pentru construirea si consolidarea acesteia.

Totuși, nu trebuie desconsiderată această victorie. Flama dorinței pentru o societate prosperă a fost aprinsă și nu va fi stinsă prea curând, chiar dacă schimbările mult așteptate nu vor apărea peste noapte, sau nici chiar în decursul anului viitor.

Pe parcursul acestei analize voi aborda efectele imediate, dar și ulterioare ale victoriei candidatului pro-occidental. De asemenea, voi puncta unele dificultăți cu care se va confrunta Maia Sandu în următorii patru ani.

Maia Sandu – o nouă speranță

Victoria Maiei Sandu, care va fi investită în funcție la sfârșitul acestui an, indică începerea unui nou capitol în Republica Moldova. În ciuda campaniei murdare derulată de Dodon, în cadrul căreia au fost lansate numeroase știri false și dezinformări care mai de care mai ridicole, poporul din țara vecină a dat dovadă de maturitate electorală. Drept rezultat, zvonurile și fake news-urile lansate de Dodon au contribuit mai degrabă la victoria contracandidatului decât a sa.

Mai mult, mobilizarea electoratului transnistrean, promovarea de mesaje ultra-naționaliste și insuficiența buletinelor de vot la circumscripțiile din străinătate nu au reușit să influențeze major un popor sătul de corupție, sărăcie și demagogie.

În ciuda acestor tactici cvasi-legale, Dodon tot a fost învins, iar poporul are pretenții mari de la noul lider al țării. Așadar, la ce ne putem aștepta în acest mandat al Maiei Sandu?

Încă de la începutul campaniei electorale, renunțând oarecum la discursul pro-occidental, Maia Sandu a pus pe primul loc lupta anti-corupție. În ultimul său index, Transparency Internațional a situat Moldova pe locul 120 din 180 în topul corupției. Acest nivel foarte ridicat, în mod evident, afectează masiv economia deja slăbită a țării.

Deși toți liderii promit generic extirparea corupției în țara de baștină, toate dovezile ar indica faptul că Maia Sandu ia în serios această promisiune. Într-un interviu a declarat: „ca să existe, corupţia are nevoie de complicitatea statului”. Iar ea, fără îndoială, va încerca să oprească acest fenomen în Republica Moldova.

O altă măsură la care ne putem aștepta în acest mandat este reclădirea politicii externe a Republicii Moldova. În perioada mandatului lui Dodon, relațiile cu Uniunea Europeană și cu România s-au răcit. În schimb, noua conducere de la Chișinău își propune să corecteze această direcție de strategie în politica externă. Drept dovadă, imediat după comunicarea rezultatelor, Maia Sandu a fost felicitată atât de către președinții României și Ucrainei, cu care își dorește o relație apropiată, cât și de Ursula von der Leyen care a declarat că Uniunea Europeană este pregătită să sprijine Republica Moldova.

uniunea europeana

Sursă foto: Calea Europeană

 

Mai mult, pentru a marca această schimbare de direcție, președintele român va efectua o vizită oficială în țara vecină în viitorul apropriat, pe agendă fiind extinderea şi aprofundarea Parteneriatului strategic pentru integrarea europeană a Republicii Moldova. Merită remarcat faptul că în timpul mandatului lui Igor Dodon, Iohannis nu a făcut nicio vizită oficială în țara de la est de Prut.

Lunga bătălie ce va urma

Acum că poporul și-a spus cuvântul, putem spune că totul ține de viitorul președinte, Maia Sandu? Ei bine, din păcate, răspunsul este nu. Precum România, și Republica Moldova are un sistem semi-prezidențial, iar atribuțiile de facto ale președintelui se află majoritar în sfera politicii externe.

Pentru a reuși o îmbunătățire reală a nivelului de trai al populației, noul președinte are nevoie de susținerea Parlamentului care, în momentul de față, este dominat de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, controlat de Dodon.

Așadar, momentan, singura soluție pare a fi dizolvarea Parlamentului și organizarea de alegeri anticipate, dar această strategie este dificil de pus în practică, dacă nu chiar imposibil. Pentru a declanșa alegerile anticipate, președintele are nevoie de majoritate în Parlament, fără de care tentativa este absolut futilă.

O altă metodă prin care s-ar putea dizolva Parlamentul este prin voința poporului. Dacă populația exercită presiuni extraordinare asupra organului legislativ, atunci acesta ar putea vota în conformitate cu dorințele președintelui nou ales. Cu toate acestea, dorința și presiunea populară nu obligă sub nicio formă Parlamentul la orice fel de acțiune. În principiu, rămâne să urmărim evoluțiile din țara vecină, dar în momentul de față posibilitatea reală a declanșării alegerilor anticipate pare mică și îndepărtată.

Încă un factor de mare importanță ce trebuie luat în considerare pentru a putea anticipa dificultățile cu care se va confrunta următorul președinte este precara stare economică în care se află țara. Economia nu s-a regăsit niciodată, cu adevărat, într-o stare excelentă, dar în ultimii 10 ani, din cauza corupției și proastei gestionări, aceasta a suferit pierderi majore. Mai mult, venirea pandemiei a exacerbat aceste probleme economice din Republica Moldova, Fondul Monetar Internațional estimând o micșorare de 4.5% a PIB-ului.

moldova

Sursă foto: Ziarul Financiar

 

Peste această micșorare se adaugă și pagubele majore asociate cu pierderea locurilor de muncă ale moldovenilor din diaspora. Până la apariția pandemiei, banii trimiși de aceștia în țara de baștină au reprezentat un impresionant 16% din PIB. Acum, în plină criză sanitară, Organizația Internațională a Migrației a aproximat că aproape jumătate din moldovenii ce lucrează în străinătate și-au pierdut locurile de muncă, încetând astfel să mai trimită bani acasă.

Mai mult, conform unui studiu realizat de aceeași organizație, aproximativ 150,000 de moldoveni se vor întoarce acasă până la sfârșitul anului 2020. Această cifră reprezintă în jur de 10% din forța de muncă de pe piața din Republica Moldova, iar acest aflux va genera o creștere a ratei șomajului cu 8.5%.

Această suprasolicitare a unui sistem economic subdezvoltat va impune dificultăți enorme viitoarei administrații Maia Sandu, iar acest lucru, în mod indubitabil, va afecta imaginea președintelui nou ales. Ceea ce poate spera doamna Sandu în momentul de față este că poporul va fi capabil să discearnă asupra relației de cauzalitate dintre greșelile regimurilor anterioare și efectele socio-economice ale acestora în era post-Covid-19.

Remarci finale

Deși am fost poate prea pragmatic pe parcursul acestui articol, adevărul este că victoria Maiei Sandu este, fără îndoială, o victorie pentru Republica Moldova. În ciuda faptului că rezultatele mult așteptate de popor nu vor apărea peste noapte, acesta poate fi considerat momentul T-0 al democrației și liberalismului moldovenesc. Asemeni Romei antice, Chișinăul nu va fi construit într-o zi.

 

Despre Maia Sandu și Moldova mai puteți citi și în alte materiale True Story Project, precum

Sursă foto: Pan Pacific Agency

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și