Mădălina Voinea

Dacă mereu te-ai întrebat cum funcționează reclamele de pe Facebook, cât de exact se pot identifica profilele oamenilor și câți bani se fac de pe urma acestui algoritm, acest articol te va trece rapid prin cele mai importante aspecte.

  • Anul COVID-19 pentru Facebook a însemnat că 2.70 mld. de utilizatori activi lunar au mai mult timp pe care să îl aloce platformei. Profitul Facebook per consumator a crescut la 7,05$ în al doilea trimestru al anului 2020, de la 6,95$ la începutul anului.
  • Venitul din reclame pe care Facebook l-a făcut în al doilea trimestru este și el în creștere, ajungând la 18.321 milioane de dolari, cu 10% mai mult față de 2019.

Modelul de business al Facebook

98,5% din profitul global Facebook vine din reclame.

9 milioane de conturi de reclame active.

Algoritmul de distribuire a reclamelor este baza profitului Facebook. Fiecare cont de reclame își poate seta obiectivul pe care dorește să îl obțină: trafic pe website, vizualizări ale reclamei, like-uri, achiziții pe site. Pe baza acestei alegeri, li se încasează un preț de conversie în funcție de audiența selectată, perioada pe care o aleg și competiția existentă.

Produsul? Datele oamenilor care folosesc platforma și nu numai. Algoritmul Facebook este dezvoltat pe baza volumului imens de informații pe care îl primește zilnic. În acest fel, cu cât o persoană petrece mai mult timp pe Facebook, cu atât este mai probabil să îi poată fi livrate mai multe reclame și să crească profitul obținut per utilizator. 

Pandemia a fost exact mediul propice pentru miliarde de oameni care caută divertisment, informații și socializare pe cea mai mare platformă din lume.

Cum se identifica grupurile țintă & audiențele pentru reclamele personalizate

Metoda 1 – Pixelul Facebook este una dintre noțiunile cele mai controversate și necunoscute pe care platforma le folosește. Acesta este un cod pe care companiile îl primesc din contul de reclame Facebook și trebuie să îl integreze în website-ul lor. Scopul? Urmărirea traficului și implicit a oamenilor pentru a observa unde se opresc în procesul de cumpărare. Cât de mult folosesc Facebook pentru a cumpăra și alte informații care pot fi adaptate în funcție de dorințele afacerii care plateste contul de reclame.

Interesant de observat este faptul că pixelul nu urmărește doar oamenii care vin din Facebook, ci tot traficul de pe website astfel încât să aibă o privire de ansamblu asupra preferințelor utilizatorilor. Pentru indivizi poate însemna o violare masivă a intimității. Momentan reglementările cu privire la securitatea datelor nu au putut forța o alternativă în afara conturilor plătite pe Facebook și Google, soluție încă aflată în dezbateri publice și interne.

Sursă foto: Getty Images

În graficul de mai jos realizat de Statista putem observa cum pandemia a afectat trendurile de cumpărături și achiziții, la fel de interesant cum principalele mecanisme de urmărire a acestor tipare sunt datele din Facebook și Google.

Metoda 2 –  Audiența pe bază de interese & comportament

Interfața de business a Facebook oferă o posibilitate la fel de utilă pentru companii, mai exact crearea unei audiențe după profilul de utilizator pe care îl caută.

Am făcut un exemplu de astfel de persoane, pornind de la nevoia identificării femeilor de origine din Romania, care ar putea fi interesate de produse de bebeluși în Italia. Un exemplu banal de marketing, dar care ne arată detaliile în care putem intra pentru a crea audiențe.

Efectele asupra utilizatorului – Consimțământ sau abuz?

Toate informațiile pe care Facebook le folosește intră în categoria de date publice. În mod intenționat dăm like-uri paginilor, postărilor, urmărim anumite grupuri și ne interesează domenii specifice. Folosim aplicația în mod gratuit și primim reclame personalizate nevoilor noastre. 

Desigur, aceasta retorică este deja clișeică pentru modul în care Facebook se apără de argumentele legate de reclame insistente, repetate pentru a-și forța algoritmul să livreze rezultate. Pe de altă parte, reclamele sunt într-adevăr utile pentru oameni și companii în a face schimb de experiențe.

Sursă foto: Getty Images

Problematica intervine în efectul pe care îl au asupra comportamentului și tiparului de consum al utilizatorilor. Profesorul universitar Jonathan Zittrain din cadrul Harvard susține alterarea consimțământului în momentul în care ești expus repetat la aceeași informație cu scop de a-ți schimba decizia. Scandalul Cambrigde Analytica în care datele a 87 de milioane de oameni au fost colectate ilegal pentru a influența alegerile din SUA ne-a ridicat un semn de întrebare legat de cât de mult avem controlul. 

Soluția? O primă conștientizare a funcționării și datelor pe care multinaționalele le au legate de noi. Răspunsul nu trebuie să fie obligatoriu negativ. Facebook nu este categoric un instrument abuziv care ne colectează date. În același timp, ne-a revoluționat comunicarea, ne-a oferit posibilitatea de a eficientiza distribuirea de știri, divertisment, mesaje și evenimente în timp real. Pe de altă parte, ne-a adus valul de dezinformare fără precedent și care a creat fenomenul fake news.

Direcția social media și a Internetului este în continuă dezvoltare. Statele, indivizii și companiile au în egală măsură datoria de a înțelege provocările pe care interacțiunea societății cu tehnologia le ridică zilnic.

Sursă foto: Getty Images

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here