Acest articol este a treia și ultima parte dintr-o serie True Story Project despre propaganda rusă. Ne propunem să descifrăm mecanismele, caracteristicile, obiectivele și tacticile abordate de Rusia în activitățile ei extinse de dezinformare, ce fac parte dintr-o strategie generală de război hibrid.

Alexandra Petre

În prima parte a acestei serii ați putut afla mai multe despre jucătorii propagandiști principali ai Rusiei, anume RussiaToday, Sputnik și Internet Research Agency, care lucrează cu perseverență și disciplină în propagarea mesajelor rusești la nivel internațional.

În a doua parte am prezentat, pe rând, cele 4 tactici de manipulare utilizate de Kremlin, ce au fost structurate în Abordarea 4D de către Ben Nimmo, Senior Fellow al Atlantic Council. Reamintim că acestea sunt: Dismiss (respinge), Distort (denaturează), Distract (distrage) și Dismay (discurajează).

Pentru a continua discuția despre propaganda rusă și a înțelege mai bine acest fenomen complex, este important să definim un concept esențial, ce cuprinde în sfera lui și propaganda: război hibrid. În termenii cei mai simpli, războiul hibrid încapsulează nu doar ceea ce înseamnă război convențial, ci și tactici considerate neconvenționale din punct de vedere militar, care împreună creează o abordare multilaterală cu rază de acțiune, dacă putem spune așa, în mai multe zone de impact.

Sursă foto: Strategy International

Printre aceste tactici neconvenționale se numără atacurile cibernetice, fake news și manipulare în social media, trolling în mediul online, intervenții în alegeri electorale străine și lista continuă nedefinit. Nivelul de diversificare al metodelor de război hibrid utilizate de Rusia este dificil de estimat, deoarece există multă speculație în această zonă cu privire la ce este intenționat și ce este, să-i zicem, coincidență. Așadar, să reținem faptul că propaganda este o tactică importantă din acest nou tip de război și că ea poate lua forme neconvenționale, chiar uneori surprinzătoare.

 Dintre aceste forme vrem să povestim astăzi un pic mai mult despre următoarele:

  • Comercianții de reclame
  • Idioții utili

Să le luăm pe rând. Comercianții de reclame sunt, de fapt, site-urile care propagă conținut cu scopul de a face profit din reclame, despre care este important să facem câteva clarificări. În primul rând, majoritatea site-urilor rulează reclame pe platformele lor. Este o metodă facilă și profitabilă de a încasa venituri reprezentativă nu doar pentru internet, ci și pentru alte platforme de propagare a informației, precum radio sau TV. Vă amintiți acele statistici despre ”emisiunea X are minutul de publicitate în valoare de suma Y”? Ei bine, și pe aceste site-uri vorbim despre același mecanism. Cu cât site-ul este mai popular, adică are trafic mai mare, cu alte cuvinte este vizitat de mai mulți utilizatori, cu atât reclama devine mai valoroasă, deci mai scumpă. Așadar, interesul oricărui deținător de site este, printre altele, generarea de trafic pentru a putea rula reclame care să îi genereze profit. Aceste reclame nu au nicio legătură cu tipul de conținut publicat pe website, însă este important ca acel tip de conținut să fie suficient de interesant încât lumea să vrea să-l acceseze.

Sursă foto: CNN

Ei bine, aici începe dilema morală. Vrei să generezi bani din reclame pe site-ul tău, deci trebuie să publici conținut atrăgător ca să faci lumea dornică să intre pe site și chiar să navigheze pe el. Dar ce fel de conținut poate fi considerat atrăgător de o masă cât mai mare de oameni?  În goana după generare de profit, creatorii de conținut pe aceste site-uri ajung să apeleze, din păcate, la ceea ce se numește clickbait. Adică să folosească titluri exagerate, de tip ”ȘOC! Nu o să vă vină să credeți ce a făcut politicianul X ca să scape de pușcărie!”, să denatureze știrile sau chiar să producă fake news cu scopul de a atrage atenția printr-o informație nouă, dramatică, scandaloasă sau, pur și simplu, diferită.

Le putem spune, și cu bună dreptate, acestor site-uri comercianți de reclame, scopul lor primordial fiind încasarea de profit din astfel de activități de advertising. Căci este clar în momentul în care te pretezi la a produce dezinformare în mod intenționat pentru a genera trafic pe site-ul tău că nu prioritizezi informarea și adevărul. Se poate argumenta că, deși dezinformarea este intenționată, aceasta nu urmărește scopurile politice, sociale sau economice ale vreunui jucător, ci pur și simplu are un rol pecuniar. Dom’le, produce bani? Atunci e bună!

Ca să ne dăm seama despre ce profit vorbim, Global Disinformation Index, o agenție care măsoară calitatea site-urilor de știri din întreaga lume, estimează că site-urile europene producătoare de fake news câștigă aproximativ $75 milioane pe an.

Sursă foto: Democracy Digest

Dar să revenim la propaganda rusă. Aceasta se folosește într-un mod isteț de comercianții de reclame, deoarece speculează nevoia lor de informații atrăgătoare pentru a-și îndeplini scopul. Conținutul scandalos, tendențios, generator de vizualizări este deja oferit cu generozitate de platforme media precum RT, Sputnik și multe altele, care joacă rolul unor fabrici de conținut viral. Practic, propaganda rusă își îndeplinește obiectivele de a propaga dezinformare și crea confuzie generalizată și prin faptul că acești comercianți de reclame le preiau misiunea în mod gratuit și distribuie mai departe narațiunea rusească.

Idioții utili reprezintă o a doua categorie de distribuitori neconvenționali ai propagandei ruse. La fel ca și comercianții de reclame, aceștia nu înțeleg complet, sau poate nici măcar parțial, scopul manipulării de la Kremlin și rolul lor în propagarea acesteia. Diferența dintre cele două categorii este însă una majoră. Dacă deținătorilor de site-uri care rulează reclame nu prea le pasă de faptul că distribuie fake news, atâta timp cât le iese profit, idioților utili chiar le pasă de ce fac, ba mai, mult, au impresia că acțiunea lor de distribuire are un scop benefic. Aceștia se raliază unei cauze pe care o percep ca fiind una pozitivă, fiind ei înșiși victime ale dezinformării rusești. Ei ajung să creadă că acele știri false sunt adevărate, devin adepți ai teoriilor conspiraționiste, ajungând să creadă că toți ceilalți mint negând ”realitatea” prezentată de acele site-uri de dezinformare, și doresc să contribuie la cauza de a răspândi ”adevărul” așa cum îl înțeleg ei.

Termenul de ”idioți utili” este unul consacrat, ce aparține jargonului politic și care a fost utilizat încă din vremea Războiului Rece. Un termen mai puțin peiorativ, și deci, mai puțin atrăgător (apropo de generarea de conținut interesant) este acela de ”inocenți utili”. Practic, niște oameni suficient de naivi încât să ajungă să creadă în niște informații false sau să le interpreteze în mod greșit, care le distribuie mai departe celor cunoscuți, și nu numai, astfel ajungând să servească scopurilor propagandei ruse, devenind utili. Ei reprezintă metoda cea mai ușoară și mai ieftină pentru Kremlin să-și împingă povestea mai departe, deoarece au convingere proprie și determinare să facă singuri efortul de a populariza informația.

Un exemplu grăitor de propagare a manipulării rusești de către idioți utili este acela al înregistrării președintelui Serbiei, Alexandr Vucic, ținând un discurs în perioada de început a pandemiei în care acuza Uniunea Europeană că nu i-a ajutat țara în a face față valului de îmbolnăviri. Acest video a fost distribuit la scară largă pe Facebook, însoțit de exclamații admirative pentru liderul sârb și reproșuri către UE, reproșuri în care s-au vărsat nemulțumirile proprii. Însă contextul era mai larg decât cel din înregistrare, Serbia nefiind membru UE și, mai important, având legături îngrijorătoare cu Rusia și jucând uneori cartea cu Vestul, alteori pe cea cu Estul, în funcție de interesele proprii. Mai mult, narațiunea conform căreia UE exploatează statele mai sărace din Europa cu scopul de a profita de ele în beneficiul țărilor mai bogate, este una cunoscută ca fiind parte din propaganda rusească, care caută astfel să producă dezbinare în interiorul uniunii și să întoarcă țări precum România cu privirea (și speranțele) către Kremlin. Câți dintre cei care au propagat acest video scos din context au încercat să afle mai multe despre situația reală? Foarte puțini. Câți dintre aceștia au devenit idioți utili, distribuind cu mână largă videoul și adăugând, pe deasupra, și niște invective Uniunii Europene? Majoritatea.

Datorită site-urilor care atrag atenția prin dezinformare cu scop publicitar și a idioților utili care iau de bune informații false și le dau mai departe se creează un ecosistem de neîncredere și confuzie. Dar vă reamintim că scopul propagandei rusești este să creeze o impresie de ”nimic nu este adevărat și totul este posibil”.

De aceea, este foarte important să vă exersați gândirea critică atunci când citiți știrile, să verificați informația din cel puțin două alte surse separate, să vă asigurați că sursele au o reputație bună, iar atunci când o informație sună prea bine/ciudat/deosebit/scandalos/dramatic, să începeți prin a nu o crede și, mai ales, a nu o distribui mai departe, până nu sunteți siguri că nu există riscul să deveniți idioți utili.

Sursă foto: Emil Lendof

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here