Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Newsletter Exclusive / Mădălina Voinea

Pașaportul de vaccinare – Un abuz sau o necesitate?

Doar 6% din populația UE a beneficiat de cel puțin prima doză de vaccin împotriva Covid-19 în februarie 2021. În aceste condiții, cum ar putea fi fezabilă condiționarea dreptului de a călători de acest privilegiu? Avem dreptul ca societate să ne impunem decizia vaccinării față de persoanele care nu doresc acest lucru?

Asociația Internațională a Transportului Aerian propune o soluție de mijloc, o aplicație prin intermediul căreia fiecare călător are un status al stării sale de sănătate certificat prin vaccinare sau test PCR. Inițiativa IATA Travel Pass s-a născut din realitatea dură constatată la sfârșitul anului 2020. 46 de milioane de locuri de muncă susținute de industria aviației sunt în pericol și s-ar putea ajunge la 1,8 miliarde de dolari în materie de pierderi. Atât statele, cât și companiile aeriene sunt disperate de a relaxa restricțiile și de a relua activitatea economică pentru a evita o catastrofă economică și socială. 

Cum este echitabil și sigur să o facem este întrebarea momentului la care vom încerca să răspundem echilibrat și pe baza informațiilor din prezent.

Care este modelul propus de IATA? 

 

 

Pentru a deschide frontierele fără carantină și a relua activitatea economică la un ritm comparativ cu cel anterior pandemiei, guvernele trebuie să fie sigure că riscul de a importa COVID-19 odată cu un nou flux de călători. Aceasta înseamnă să aibă informații exacte despre starea de sănătate a pasagerilor. 

Aceasta este premisa pe baza căreia IATA a construit aplicația IATA Travel pass, o platformă digitală care este atât o bază de date internațională, cât și un mod de informare a pasagerilor legat de procedurile la care se supun. 

Este important de menționat că IATA nu propune condiționarea dreptului de circulație de certificatul de vaccinare, ci un tratament preferențial pentru persoanele deja vaccinate, mai exact să poată scăpa de carantină și testarea PCR. Ceea ce dorește IATA din perspectiva economică a companiilor pe care le reprezintă este să reînvie aviația înainte de vaccinarea generală care va dura între 10-12 luni și să convingă guvernele să aprobe un model de permitere a circulației. 

iata

Sursa: IATA

 

Principalele provocări ale aplicației IATA până în prezent pare că vor fi: atragerea de informații corecte despre starea de sănătate a pasagerilor, complexitatea și varietatea factorilor care pot influența statutul de pasager necontagios, setul fragmentat și divers de cerințe de testare COVID-19 pentru intrarea și ieșirea dintr-o țară, erori, fraude în sistem. 

Practic, principalul risc este haosul care va influența sănătatea oamenilor și riscă un nou val de infectări. La fel de sigur devine însă că societatea nu poate rămâne într-o amorțire continuă a economiei și chiar mentală, soluția IATA devenind din ce în ce mai discutată în mass-media. 

IATA Travel Pass este deja în testare de la începutul anului 2021 în Singapore, iar în funcție de abordarea pe care UE o decide, ar urma să intre în folosință și pentru europeni începând cu aprilie 2021. Nu este singura soluție în dezvoltare însă. Există mai multe permise de călătorie pregătite pentru a intra pe piață, printre care și CommonPass, deja utilizat într-o manieră limitată de companiile aeriene. În același timp ce gigantul IBM are o echipă globală care lucrează la „Digital Health Pass” în ultimele 9 luni.

Rezultatul depinde până la urmă de abordarea pe care guvernele o aleg, dacă reușesc să își sincronizeze răspunsurile și să permită adoptarea la scară largă a unei soluții de dezghețare a economiei globale, salvându-ne de un potențial colaps în industria aviației și navigând o criză sanitară în același timp. 

Green pass-ul european și opoziția fermă a WHO 

1 martie ne-a adus din partea Comisiei Europene anunțul de pe Twitter al președintelui Ursula von der Leyen conform căruia Comisia va propune un green pass pentru călătorii vaccinați împotriva Covid19 care ar trebui adoptat în maximum 3 luni. Provocările în a atinge un consens sunt foarte mari și implică considerente etice, de siguranță și negociere între statele membre. Documentul trebuie să fie extrem de detaliat și să cuprindă un context amplu pentru a preveni discriminarea pe bază de vaccin. 

ursula von der leyen

Sursă: Twitter

 

Mai mulți lideri europeni, inclusiv cancelarul austriac Sebastian Kurz, au susținut inițiativa pașaport al vaccinaților, dar altă tabără în frunte cu președintele francez Emmanuel Macron a avertizat că un vaccin nu poate fi o condiție prealabilă pentru călătorie.

O altă opoziție exprimată ferm împotriva unui pașaport pentru persoanele vaccinate a fost Organizația Mondială a Sănătății. Aceasta argumentează că încă există necunoscute critice cu privire la eficacitatea vaccinării în reducerea transmiterii virusului. În plus, având în vedere că există o disponibilitate limitată a vaccinurilor, vaccinarea preferențială a călătorilor ar putea duce la furnizarea inadecvată de vaccinuri pentru populațiile prioritare considerate cu risc crescut. OMS recomandă, de asemenea, ca persoanele vaccinate să nu fie scutite de respectarea altor măsuri precum carantină față de alți pasageri. 

Care este cea mai probabilă soluție?

În momentul de față, consensul politic și social pare că susține necesitatea unui certificat de vaccinare drept condiție pentru a circula fără nicio restricție în altă țară. OMS avertizează că nu avem suficiente date legate de rata de transmitere pe care persoanele vaccinate o au, iar lipsa vaccinului în multe țări va crea o imposibilitate a obținerii acestui statut privilegiat. 

Pe de altă parte, interzicerea cu totul a dreptului de a călători pentru persoane nevaccinate nu este nici rezonabilă și nici probabilă, având în vedere că majoritatea populației nu are acces la el încă, iar o altă parte a societății nu dorește sau nu poate să îl facă. Persoanele nevaccinate însă nu vor scăpa de restricțiile de carantinare și testare pe care le avem în acest moment, neputând merge în scop turistic în multe țări. 

Cel mai mare pericol pe care îl avem momentan este lipsa mobilizării și a coordonării țărilor, atât în campaniile de vaccinare, cât și în luarea unor decizii esențiale precum reluarea călătoriilor cu avionul. Deciziile trebuie luate rapid pentru a ne reporni societatea, iar complexitatea lor trebuie să asigure dreptul de a călători, dar și posibilitatea de a o face în siguranță pentru restul cetățenilor. 

Vă invităm să citiți și analizele Munich Security Conference: Ce Au Avut De Zis Liderii Mondiali și Dilema Vaccinării În Republica Moldova.

 

#Te-ar mai putea interesa și