Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Mădălina Voinea

Pandemia datoriilor – $281 de trilioane la nivel global

Guvernele, companiile și familiile din întreaga lume au strâns anul trecut datorii în valoare de $24 de trilioane pentru a compensa efectul economic devastator al pandemiei. Totalul datoriei globale a ajuns la un nivel istoric de $281 de trilioane la sfârșitul anului 2020, mai mult de 355% din PIB-ul global.

Banii au devenit perisabili și au fost injectați fără ezitare într-o situație fără precedent în istoria umanității. Singura soluție pentru a evita sacrificarea a miliarde de oameni a fost suprimarea chibzuinței bugetare. Ștatele de plată a miliarde de șomeri așteptau, în timp ce tensiunile sociale se acumulaseră rapid în primele luni de forță ale pandemiei. Încă și mai multe miliarde sunt alocate pentru stimularea viitoare și pentru a încuraja o recuperare de care avem disperată nevoie.

Nivelul datoriei publice din Orientul Mijlociu și Africa de Nord este de așteptat să crească la 54% din producția economică până la sfârșitul acestui an de la 46% în 2019. Costul total al pandemiei, în termeni de pierdere a PIB-ului (Produsul Intern Brut), va depăși 227 miliarde de dolari până la sfârșitul anului 2021.Datoria în rândul importatorilor de petrol din regiune este în medie de aproximativ 93% din producția economică în acest an.

datorii dolari

Sursă foto: The Conversation

 

Nici în Uniunea Europeană, situația nu este roz. Potrivit Eurostat, raportul datoriei țărilor din zona euro va fi în medie de aproape 100% în 2021. Și această creștere nu a dat semne de încetinire. Pactul de stabilitate și creștere al UE a fost suspendat, cel care impunea membrilor UE să își limiteze datoria publică la maximum 60%, cu un plafon al deficitului bugetar de 3%.  Cel mai probabil plafonul va rămâne suspendat și în 2022, ceea ce înseamnă că această criză va continua să fie combătută cu datorii masive. Dar cât timp poate continua acest lucru? Cui ne îndatorăm?

De unde se împrumută statele?

Împrumuturile guvernamentale care se adaugă deficitului datoriilor naționale pot lua multe forme, în funcție de modul de finanțare pe care statele îl folosesc. Guvernele pot emite titluri de stat sau chiar împrumuta de la organizații internaționale, cum ar fi Banca Mondială sau instituții financiare private. Întrucât împrumută la nivel guvernamental sau național, se numește datorie națională.

Suma totală de bani care poate fi împrumutată de guvern fără autorizarea ulterioară a altor instituții este cunoscută drept datorie publică totală. Orice sumă care trebuie împrumutată peste acest nivel trebuie să primească aprobare suplimentară de la ramura legislativă . Datoria națională este cea obținută din însumarea tuturor deficitelor acumulate de la an la an.

Ori de câte ori există un deficit, guvernul adaugă la datoria națională împrumutând bani – de la cetățeni, investitori, pensii și fonduri mutuale, guverne străine  pentru a-și plăti facturile și a susține programe naționale.

Datoria și deficitul sunt doi dintre cei mai frecvenți termeni din toată macro-finanțarea și sunt, de asemenea, unul dintre cele mai relevante din punct de vedere politic, inspirând legislația și deciziile executive care afectează cetățenii.

macroeconomie

Sursă foto: Forbes

 

Macroeconomiștii sunt împărțiți când vine vorba de opinia legată de împrumuturile luate de state, în general cum sunt folosiți acești bani și proporția lor sunt punctele cheie abordate și dezbătute. Economiștii keynesieni cred că poate fi benefic să existe un deficit de cont curent pentru a crește cererea în economie, stimulând consumul. Majoritatea neo-keynesienilor susțin instrumente de politică fiscală, cum ar fi cheltuielile cu deficitele publice, numai după ce politica monetară s-a dovedit ineficientă și ratele nominale ale dobânzii au ajuns la zero.

Economiștii școlii din Chicago și austriecii, mai exact opinia opusă keynsienilor,  susțin că deficitele și datoriile guvernamentale afectează investițiile private, manipulează ratele dobânzilor și structura capitalului, suprimă exporturile și dăunează în mod nedrept generațiilor viitoare fie prin impozite mai mari, fie prin inflație.

Pe ce cheltuiesc statele banii? Majoritar banii se duc fie pentru sisteme esențiale precum sănătate, apărare, securitate socială și pensii, fie pentru a finanța urgențe naționale precum nevoia de a susține economia în timpul pandemiei. Transportul, afacerile internaționale și educația publică sunt, de asemenea, cheltuieli guvernamentale.

Ce înseamnă datoria publică pentru oameni?

Datoria națională trebuie rambursată cu venituri fiscale, nu cu PIB, deși există o corelație între cele două. Folosirea unei abordări care se concentrează pe datoria națională pe cap de locuitor oferă un sentiment mult mai bun al situației nivelului datoriei țării. De exemplu, dacă oamenilor li se spune că datoria pe cap de locuitor se apropie de 40.000 de euro, foarte probabil că vor înțelege amploarea problemei. Cu toate acestea, dacă li se spune că nivelul datoriei naționale se apropie de 70% din PIB, amploarea problemei va părea mult mai distantă, vagă și puțin probabil să îi afecteze.

datorii pib oameni

Sursă foto: Getty Images

 

Având în vedere cantitatea de stimulente fiscale pompate în economia mondială în ultimul an, înțelegem mai ușor de ce mulți oameni încep să acorde o atenție deosebită acestei probleme. Din păcate, modul în care nivelul datoriei este transmis publicului larg este de obicei foarte obscur. Cuplat cu faptul că mulți oameni nu înțeleg modul în care nivelul datoriei naționale le afectează viața de zi cu zi, de aici și confuzia generală legată de acest subiect.

Transparența contractelor de împrumuturi guvernamentale – Cazul China

Cine sunt însă entitățile din spatele instituțiilor internaționale depinde foarte mult în funcție de tipul de finanțare. FMI-ul, Fondul Monetar Internațional de exemplu are fonduri din două surse majore: cote și împrumuturi. Cotele, care sunt fonduri comune ale națiunilor membre, generează majoritatea fondurilor FMI. Mărimea cotei unui membru depinde de importanța sa economică și financiară în lume.

Este necesară însă mai multă transparență a datelor privind datoriile și a contractelor de datorii. O complicație nouă și semnificativă în evaluare îndatorarea externă a multor economii în curs de dezvoltare implică China, care a devenit cea mai mare creditor bilateral în ultimii ani.

Din păcate, împrumuturile Chinei sunt adesea acoperite de clauze de confidențialitate, iar o imagine completă este încă neclară. Mai multe date detaliate despre expunerea creditorilor din sectorul privat obligă la expunerea riscurilor și a condițiilor exacte la care statele sunt angrenate. Cunoașterea jucătorilor implicați și sumele datorate ar permite comunității internaționale și cetățenilor din țărilor afectate monitorizare influenței și a impunerii unor condiții încă obscure în sistemul de finanțare internațional

Economia globală este o rețea complexă de împrumuturi, în care diferite entități private și guvernamentale distribuie capital. Luată în ansamblu, suma acestor împrumuturi și împrumuturi este, prin definiție, zero, dar există o mulțime de relații debitor-creditor în întreaga economie. Acesta este, în general, un lucru bun, atâta timp cât prea multe datorii nu sunt concentrate în anumite sectoare și / sau instituții care nu își permit să-și satisfacă datoriile.

Vă recomandăm și analizele Infrastructura Lumii, Locul De Joacă Al Hackerilor și Europa Se Redeschide, Dar Ce Se Întâmplă Cu Restul Lumii?

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și