Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Ovidiu Achim

Noul program de guvernare. Între realitate și mit

La capătul unei crize politice de proporții, actualul guvern, o coaliție controversată dintre PSD, PNL și UDMR a publicat planul de guvernare și obiectivele sale. Proiectul, crucial în contextul acordării de fonduri europene pentru redresare și reziliență, este primit însă cu scepticism de critici.

După o perioadă de aproape 3 luni în care criza politică din țara noastră părea să fie fără sfârșit, iar negocierile dintre partidele politice scoteau la iveală carențele ideologice ale clasei politice, în data de 25 noiembrie, un nou guvern, compus din politicieni de la PSD, PNL și UDMR a depus jurământul. Coaliția a fost întâmpinată cu multă reticență atât din partea alegătorilor PSD, dar mai ales a celor PNL, liderii acestui partid, fiind acuzați, prin discursuri înflăcărate, de trădare.

Oricum ar fi, criza pe care a pornit-o instabilitatea politică din ultimele luni a adus numeroase consecințe pe plan sanitar, energetic și economic, accentuând celelalte crize care se desfășurau simultan, iar acum sunt necesare măsuri prompte de remediere a situației în mai multe domenii.

De asemenea, unul dintre cele mai importante obiective politice ale actualului guvern este implementarea PNRR, iar prima tranșă de bani cuveniți României a fost deja trimisă. De altfel, refacerea coaliției PSD-PNL, denumită la prima ei apariție pe prima scena politică în 2012, USL, a fost criticată pentru oportunism tocmai în contextul acordării de fonduri europene substanțiale pentru redresare și reorganizare economică și administrativă după pandemia de coronavirus.

Una dintre principalele îngrijorări ale mediului privat cu privire la proiectului de țară, PNRR, este buna distribuire a banilor pentru dezvoltarea regională, birocrația românească fiind prea greoaie pentru organizarea unor licitații cu adevărat concurențiale.

guvernul Romaniei

Sursă foto: Guvernul României

 

Acest program de guvernare, publicat de actualul guvern, este stufos, având aproximativ 270 de pagini, și vizează reforme majore în principalele sectoare. Măsurile care au atras imediat atenția alegătorilor au fost cele social-economice, actual guvern promițând să majoreze de la 1 ianuarie pensiile cu 10%, alocațiile cu 20%, salariul minim la 2550 de lei, iar pensia minimă la 1000 de lei.

De asemenea, guvernul mai promite un ajutor social acordat o singură dată în contextul majorării prețurilor utilităților, pentru pensionarii cu venituri de sub 1600 de lei și acordarea unei indemnizații suplimentare persoanelor cu handicap. Totodată, persoanele cu pensii de peste 4000 de lei, vor fi taxați de acum pentru sănătate cu 10%. O bună parte dintre aceste măsuri pot fi revendicate de președintele PSD, Marcel Ciolacu, de vreme ce acesta le promitea chiar dinaintea încheierii coaliției.

Printre alte măsuri semnificative precizate în documentul proiectului se numără creșterea investițiilor din PIB de la 5,6 la7%, păstrarea cotei unice, scăderea contribuțiilor cu 0,5% pe an în următorii 4 ani, reforma administrației publice, creșterea capacității de producție de energie electrică și gaze.

Ni se promit și investiții majore în infrastructură și, mai cu seamă, o conectare eficientă a regiunilor istorice. Totuși, gurile rele arată că cele mai multe puncte ale strategiei pentru infrastructură sunt copiate din vechiul program de guvernare al PNL-USR și chiar că actualul proiect este mai optimist decât cel pe care se bazează, ca, spre exemplu, în cazul kilometrilor de cale ferată care ar urma să fie recondiționată pentru atingerea unor viteze mai mari de circulație, de la 1001 la 2163 de kilometri.

Tot la acest capitol, ni se promite și eficientizarea rețelei portuare și a companiei TAROM.

ciolacu si citu

Sursă foto: RFI

 

Deși toate aceste măsuri păreau de multă vreme a fi necesare, unii analiști economici se arată mai curând sceptici cu privire la sorții de izbândă pe care actuala coaliție îi are în multe aspecte ale proiectului de guvernare. Într-adevăr, mai multe formulări din actual proiect par a fi mai curând niște deziderate cu caracter universal decât niște obiective realizabile pe termen mediu.

„Încurajarea capitalului românesc, schimbarea paradigmei economice – trecerea la economia de producţie, promovarea tehnologiei digitale” fiind deja marote electorale dezbătute de politicieni, sub diverse forme, de mai bine de 20 ani, fără să nască însă prea multe rezultate.

Citind mai în detaliu măsurile, structurate pe ministere, aflăm și că guvernul dorește menținerea datoriei publice la sub 60% din PIB, combaterea evaziunii fiscale, inaugurarea unei noi fabrici în industria produselor de apărare, exploatarea mai performantă a grafitului, dublarea nivelului de competențe digitale de bază, reglementarea industriilor creative, susținerea lanțurilor de produse locale și a industriei farmaceutice române.

De asemenea, ni se promite acum, că România, codașă la absorbția de fonduri europene până acum, va deveni mai performantă și în această privință până în 2024 și chiar își va lărgi portofoliul de proiecte cu finanțare europeană pentru perioada 2021-2027. Nici educația și cultura nu au fost uitate de guvernanți, promițându-se, printre altele construirea sau consolidarea și modernizarea a numeroase creșe, grădiniție, școli, campusuri, cămine, cămine culturale centre universitare, centre de excelență, tabere școlare, săli polivalente, complexe sportive etc.

Aceeași bunăvoință este arătată și sistemului de sănătate, în care se va investi nu numai pentru combaterea pandemiei de Coronavirus, ci și pentru infrastructură și modernizare, în peste 200 de centre medicale din mediul rural, 15 spitale județene, 30 de spitale municipale și maternități.

Așadar, actual program de guvernare este, fără doar și poate, unul dintre cele mai îndrăznețe din ultimele decenii și naște multe semne de întrebare cu privire la posibilitatea reală de a reformă și moderniza atâtea domenii în doar 3 ani, cât ar avea actuala coaliție la dispoziție.

Dacă v-a plăcut această analiză marca True Story Project, vă recomandăm și alte, pe teme asemănătoare: PNRR: Între agonie și extaz sau Romgaz preia Exxon în proiectul Neptun Deep

 

Sursă foto: PET Biznes

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și