Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Mihai Man

Mașini electrice în 2021: trenduri și previziuni

Vânzarea de mașini electrice și hibride cu baterie a depășit pentru prima oară limita de două milioane de vehicule în anul 2019.

Chiar și înainte de anul 2020 vânzarea generală de mașini de dimensiuni mici era în scădere. Cu toate că pandemia COVID-19 a accentuat acest trend descendent, companiile cu un portofoliu diversificat ce conțin mașini electrice par să fie câștigătorii anului 2021. Industria auto urmează să treacă în următorul deceniu prin schimbări mai mari decât în ultimul secol.

Pentru a facilita atingerea obiectivelor în materie de sustenabilitate și de protecție a mediului există sprijin la toate nivelele de guvernare. Mașinile electrice sunt o tehnologie esențială pentru reducerea poluării aerului în zone dens populate. Acestea au potențialul să reducă emisia de gaze de seră atunci când sunt folosite în contextul unei industrii energetice sustenabile.

Interzicerea vânzării de noi vehicule ce folosesc benzină și motorină va intra în vigoare în 2025 în Norvegia, urmată apoi în 2030 de către Marea Britanie și posibil Uniunea Europeană. În Statele Unite ale Americii, statul California va adopta măsuri similare în 2035, odată cu Canada.

După intrarea pe piața comercială în prima jumătate a deceniului, vânzarea de mașini electrice a explodat. Conform unui raport al Agenției Internaționale a Energiei (IEA), în 2010 doar 17.000 de mașini electrice erau pe drumuri în întreaga lume. În 2019 numărul lor a ajuns 7.2 milioane de exemplare, din care 47% în China.

Vânzarea celor 2.1 milioane de noi vehicule electrice în 2019 a reprezentat un nou record, în contrast cu industria autovehiculelor care, în general, s-a contractat. Piețe în creștere pentru majoritatea ultimului deceniu, ca India și China, au avut vânzări mai slabe anul trecut decât în 2018. Pandemia a afectat industria auto semnificativ, iar o contracție de până la 15% este de așteptat pentru întreg sectorul. IEA prezice însă că segmentul de mașini electrice nu va fi afectat la același nivel, iar datele inițiale par să prezică un volum similar de vânzări.

masini electrice

Sursa foto: The New York Times

 

Norvegia – liderul în adopție

În anul 2020, mai mult de jumătate din mașinile vândute în Norvegia au fost electrice. Deși nația este cunoscută ca un jucător major în industria petrolului, majoritatea energiei electrice domestice în Norvegia este din hidroenergie. Datorită sustenabilității rețelei electrice, tranziția rapidă către mașini cu emisii zero a fost încurajată de către legislatori prin stimulente financiare generoase și investiții majore în infrastructură.

Poate fi Norvegia un exemplu pentru restul națiunilor cu ambiții similare? Indicii din raportul McKinsey de la jumătatea anului 2020 au identificat importanța stimulentelor financiare în vânzarea de mașini electrice. De exemplu, în 2019 multiple țări și-au modificat schemele de stimulente în urma cărora se poate observa sensibilitatea clienților la ajustarea prețurilor.

În China, cea mai mare piață a sectorului, vânzările au scăzut cu 31% în a doua parte a anului datorită tăierii subvențiilor guvernamentale. Similar, în Marea Britanie vânzarea de mașini hibride a scăzut cu 15% datorită eliminării suportului financiar în favoarea prioritizării mașinilor ce folosesc baterii. În SUA s-au putut observa scăderi de peste 10% atunci când limita de 200.000 de mașini per producător a fost atinsă de Tesla și General Motors.

Pe de altă parte, atunci când Germania a redus taxele pentru mașinile de companie electrice, a provocat un val de vânzări. Suedia și Franța au introdus în 2018 stimuli fiscali similari. Nu este nici o surpriză atunci că în majoritatea țărilor europene numărul vânzărilor de mașini electrice a crescut cu mai mult de două cifre.

tesla

Sursa foto: The Economist

 

2021 – anul adopției în masă?

Adopția în masă a acestei noi tehnologii a fost împiedicată de către numărul limitat de modele disponibile pe piața europeană și lipsa infrastructurii necesare încărcării în anumite regiuni. Datorită noilor reglementări ce intră în vigoare în anul 2021 în Europa și China, numărul de lansări de noi modele de mașini a crescut substanțial. Dacă în 2019 au fost lansate 143 de modele electrice și hibrid, până în 2022 peste 450 de modele vor fi scoae pe piață. Giganți ai industriei auto germane au estimat creșteri majore în producție pentru 2021.

Tesla continuă să fie liderul de piață cu peste 370.000 de unități vândute global în 2019 și 500.000 în 2020. Peste 450.000 din acestea sunt vânzări ale modelelor entry-level Model 3 și Y.  Firma din California a început să vândă mașini electrice din 2008, cu mult înaintea producătorilor tradiționali, și a devenit un fenomen pe piața financiară. Dacă în iulie depășea ca valoare de piață Toyota (care vinde de 20 de ori numărul de mașini) și devenea cel mai valoros producător auto, recent un val de încredere din partea investitorilor a dus firma la peste 800 de miliarde de dolari, întrecând gigantul tech, Facebook.

Tranziția de la motoarele cu combustie internă la o nouă platformă electrică este o provocare de amploare pentru producătorii tradiționali, în special atunci când este luată în calcul și profitabilitatea. Majoritatea mașinilor electrice nu sunt profitabile încă, chiar și Tesla a avut de la înființare un singur trimestru financiar profitabil. Eșecul nu este însă o opțiune, prosperitatea industriei auto și a angajaților, împreună cu obiectivele de protecție a mediului, trebuie asigurate. Intervenția guvernamentală va continua să joace un rol esențial în această tranziție. Cursa pentru a prinde Tesla din urmă a început.

 

Puteți citi și alte materiale True Story Project despre tehnologie și inovație: Digitalizarea României și Războiul cibernetic – conflictul din umbră.

Sursa foto: The Economist

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și