close_icon
#Newsletter Exclusive / Mădălina Voinea

Lobbying-ul în Africa – Capitalism sau colonialism?

Este vina companiilor străine care profită de practici capitaliste în Africa? Este vina politicienilor care oferă o bază legislativă vagă și disponibilitatea de a lua mită?

Provocarea de a distinge lobbying-ul de corupție pe continentul african ne va urmări pe parcursul acestei analize, în principal din cauza lipsei unei baze legislative și a unor instituții funcționale în multe dintre statele africane, foste colonii. Vom naviga printre haosul legislativ și economic încercând să structurăm câteva reguli general valabile și practicate pe continentul african.

Lobbying-ul african – O iluzie coruptă?

OECD definește acțiunea de lobby-ing ca orice încercare legală a unei organizații de a afecta decizii guvernamentale. Cum decidem atunci când baza legală este incertă, iar activitatea de lobby nereglementată?

Lobbying.Africa este o firmă europeană cu sediul în Londra care oferă servicii de lobby pentru companii și guverne de pe teritoriul african. Nu are publice cifre ale proiectelor pe care le derulează, dar oferă o bază legislativă pentru parteneriatele sale. 

Singura condiție pre-existentă menționată de aceștia este de a fi prezent în cadrul unui registru oficial al guvernului în care dorești să activezi. De exemplu, în Africa de Sud lobbying-ul este legal și are un cod clar legat de practicile permise. Mita sub forma oricărei remunerații către membri ai parlamentului este interzisă, precum și contactarea acestora în afara sesiunilor oficiale.  

Un alt tip de lobby înfloritor în Africa, de care vom discuta extensiv, este cosmetizarea evenimentelor interne în presa vestică. Mai exact, cum guvernele opresive angajează firme de PR din vest pentru a seta perspectiva pe care o doresc asupra anumitor acțiuni & evenimente interne. Rwanda este un exemplu excelent pentru a demonstra atrocitatea acestor practici.

Rwanda a încalcat în repetate rândul embargoul ONU asupra furnizării armelor asupra actorilor nestatali din estul Congo, oficialii militari ruandezi furnizând arme, muniție și noi recruți, inclusiv copii. Minele controlate de miliție din estul Congo au livrat materii prime în cele mai mari companii de electronice și bijuterii din lume în timp ce congolezii erau masacrați și asupriți pe toate fronturile.

Cum se continuă relațiile cordiale cu un guvern criminal? Prin ajutorul și asistența firmelor de PR europene. Conform  Registrul de transparență al UE, compania GPlus a făcut lobby pentru Rwanda în UE și declară că peste 50.000 euro au fost investiți în stoparea acuzațiilor de finanțare a crimelor de război. 

Jurnalul PR The Holmes Report a publicat un studiu de caz intitulat „Noua Rwanda”. Nu numai că interviurile cu miniștrii și președintele au fost plasate în mass-media internațională într-o lumină favorabilă și progresivă, dar realitatea este cu totul cosmetizată. Retorica în presă devine incertă față de acuzațiile de crime de război și finanțare a armatelor private, iar rezultatul este incontestabil. Discuțiile media despre potențialul Rwandei au crescut cu 4.400% în acest 2014, în timp ce discuțiile despre genocidul din Rwanda au scăzut cu 11%.

Africa – Problematica unor instituții nepregătite de influențe externe

1 din 3 africani consideră corupția endemică drept o realitate a politicii guvernului lor. Statistica făcută de Transparency International pe 47.000 de respondenți în 35 de țări africane pune în topul țărilor Congo, în care 79% dintre cetățeni consideră toți parlamentarii profund corupți.

Instituții politice slab pregătite – Factori precum colonizarea, abundența resurselor naturale și interesului extern au supus națiunile africane unei presiuni fără precedent de a fi subordonate altor grupuri de interese versus cele ale propriilor cetățeni.

Acapararea statului de către interese private – Când substituie interesele private binele cetățenilor? Când statul este majoritar susceptibil mitei, companiile și persoanele fizice modelează și afectează formularea legilor și reglementărilor. Contribuțiile ilicite în timpul campaniilor electorale și influențarea numirilor cheie din sectorul public sunt alte metode care duc în cele din urmă la generozitatea încrederii în instituțiile publice.

O investigație din 2019 a Transparency International în Africa de Sud a descoperit mai multe companii private care mituiau indivizi conectați politic și Congresul național african. Conform mărturiilor oficiale, compania a plătit mită lunar între 250.000 și 400.000 de dolari înalților oficiali guvernamentali.

Cultul corupției endemice a liderului – Conflictele de interese apar atunci când o persoană este în măsură să obțină beneficii personale din acțiuni sau decizii luate în calitatea sa oficială. În Republica Democrată Congo, familia fostului președinte Kabila deține parțial sau integral proprietatea a peste 80 de companii active în sectoare precum agricultura, mineritul, serviciile bancare, imobiliare, companiile aeriene și telecomunicațiile. Majoritatea acestor sectoare necesită ca întreprinderile să obțină permise și contracte de la guvern. Într-un context în care lobbying-ul este imposibil de reglementat din cauza conflictului de interese, singurul cuvânt care ne rămâne este corupția.

Africa de Sud – Scandalul Bell Pottinger

Africa de Sud

Sursă foto: Financial Times

 

Bell Pottinger era o firmă din UK de PR cunoscută în întreaga lume datorită susținerii și serviciilor făcute liderilor opresivi.

În 2016, Bell Pottinger a fost contractată de un client care, în cele din urmă, i-a adus sfârșitul. Compania a acceptat să lucreze pentru Gupta, trei frați din India care au construit un imperiu corupt de miliarde de dolari în Africa de Sud. Ajay, Tony și Atul Gupta câștigaseră monopolul în Africa de Sud folosindu-și prietenia cu președintele Jacob G. Zuma. Intimidând oficialii și influențând masiv legislația, și-au asigurat contracte în domenii precum armament, minerit și căi ferate.

Pe măsură ce puterea Gupta și a Oakbay Investments a câștigat atenția autorităților, aceștia au avut nevoie de o diversiune puternică prin intermediul căreia să nu atragă investigații și atenție internațională. Bell Pottinger intră în scenariul și amorsează o bombă socială, activismul politic care să ajute sud-africanii de culoare săraci.

Întreaga schemă a fost dezvăluită publicului de jurnaliștii sud-africani, iar Bell Pottinger a fost acuzat că a declanșat tensiuni rasiale printr-o campanie construită prin roboți pe Twitter, site-uri web pline de ură și discursuri rasiale. În cele din urmă, reputația companiei a fost atât de afectată încât a dat faliment.

Kenya – Crimele de război mascate de PR britanic

Kenya

Sursă foto: The Eagle Online

 

Companiile de lobby – BTP Advisers și  Africa Practice

Datorită sau din cauza strategiei de PR a firmei britanice BTP Advisers, candidatul la președinție Uhuru Kenyatta a trecut de la a fi un criminal de război căutat de Curtea Penală Internațională (CPI) din Haga la liderul țării în alegerile din 2013. A fost cea mai scumpă campanie din istoria Kenyei, cu o valoare totală a cheltuielilor evaluată la 100 de milioane de euro.

Kenyatta a fost acuzat de crime împotriva umanității, în urma presupusului său rol în masacrele etnice în urma alegerilor din 2007, în care peste 1.000 de oameni au fost uciși și peste 600.000 de persoane au fost relocalizate.

Activitatea firmei de PR conform jurnalului kenyan The Star  s-a desfășurat astfel: consilierii BTP și-au folosit rețelele locale și internaționale pentru a reface complet percepția oamenilor asupra acuzațiilor conform cărora ICC ar fi fost o încercare a puterilor vestice de a defăima un lider bun și onest pentru viitorul Kenyei. Ceea ce inițial a fost un dezavantaj pentru șansele lui Kenyatta a devenit un avantaj politic decisiv.

O certitudine pe care o putem avea în urma unei analize asupra lobby-ului african este că pe cât de toxic îl observăm, pe atât de inevitabil va continua să fie. Într-un continent care a moștenit instituții politice inexistente, democrația va fi o lupta grea, continuă și sângeroasă. Locul lobby-ului în această poveste? De partea companiilor private și a politicienilor, în niciun caz un instrument democratic.

Din trilogia lobby-ului puteți citi Tentația Corupției: Lobby-Ul European & Grupurile De Interese și Corupție & Lobby American – Un Rău Necesar?

Alte link-uri de interes pentru lobby-ul african

 

Sursă foto: Getty Images

#Te-ar mai putea interesa și