Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Mădălina Voinea

Interzicerea automobilelor diesel și pe benzină – un viitor verde și scump?

Până în 2050, UE își propune să fie primul continent neutru din punct de vedere climatic. Reducerea emisiilor de carbon cu cel puțin 55% până 2030 face parte din acest plan, însă dezvoltarea inegală a statelor membre reprezintă o provocare constantă.

Principala lacună a legislațiilor verzi la nivel mondial, precum și Acordul de la Paris este reprezentantă de termenii vagi și ambițiile îndepărtate pe care le setează, cu puține drepturi și obligații clare pentru societate. În acest sens, UE a impus obiective și mecanisme clare pe baza cărora să acționeze unitar în tranziția spre energie regenerabilă.

La 14 iulie 2021, Comisia Europeană a adoptat o serie de propuneri legislative care stabilesc modul în care intenționează să realizeze neutralitatea climatică în UE până în 2050, inclusiv obiectivul intermediar al unei reduceri nete cu cel puțin 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030.

Un alt punct esențial este regulamentul privind împărțirea echitabilă a costurilor și eforturilor, prin legislația în domeniul transporturilor și al utilizării terenurilor. Aceasta stabilește în termeni reali modalitățile prin care Comisia intenționează să atingă obiectivele UE în materie de climă în cadrul Acordului verde european.

Propunerile discutate – Care sunt propunerile Comisiei Europene?

Sursă – Comisia Europeană

Uniunea Europeană a propus pe 14 iulie o interdicție eficientă a vânzării de mașini noi pe benzină și diesel începând cu 2035, cu scopul de a accelera trecerea la vehiculele electrice cu emisii zero (EV). Comisia Europeană este organul executiv al UE, iar creșterea obiectivelor climatice existente de la 37,5% la 55% relevă un angajament clar către tranziția verde.

aglomeratie masini benzina diesel

Sursă foto: CNN

 

Poate cea mai importantă și dezbătută propunere este  reducerea de 100% a emisiilor de CO2 până în 2035, ceea ce ar face imposibilă vânzarea de vehicule noi cu combustibil fosil în blocul din 27 de țări. Desigur, această interdicție trebuie înlocuită de accelerarea vânzărilor pentru mașini electrice. Bruxelles a propus, un pachet legislativ care să impună țărilor instalarea de puncte de încărcare publice la cel mult 60 de kilometri distanță pe drumurile importante până în 2025.

Am puteam avea până la 3,5 milioane de stații de încărcare publice pentru mașini și autoutilitare până în 2030, ajungând la 16,3 milioane până în 2050. În momentul de față, propunerile Comisiei Europene vor trebui negociate și aprobate de statele membre ale UE și de Parlamentul European, care ar putea dura aproximativ doi ani.

Cât de realizabile sunt aceste obiective și ce tip de investiții presupun?

În primul rând, inițiativa UE s-a dovedit a fi necesară în ghidarea și forțarea mediului privat în direcția automobilelor electrice. Un efort comun este deci o abordare rezonabilă, în care finanțarea vine atât din partea UE, cât și din partea industriei de automobile.

Comisia estimează că 80-120 miliarde de euro)vor trebui cheltuiți pentru încărcătoarele publice și private din UE până în 2040. IHS Markit a efectuat un raport de fezabilitate, conform căruia decizia UE va aduce vânzările de mașini noi cu combustibil fosil în întregul bloc până la aproape zero până atunci.

Propunerea CE nu este însă un loc pentru industria auto. Mulți producători de autoturisme au anunțat investiții în electrificare, parțial în așteptarea unor obiective de emisii mai dure ale UE. Luna trecută, Volkswagen  a declarat că va înceta să mai vândă mașini cu motoare cu combustie în Europa până în 2035, dar mai târziu în China și Statele Unite.

masina electrica

Sursă foto: Emerging Europe

 

Stellantis, producătorul global de automobile născut din fuziunea dintre Fiat Chrysler Automobiles și producătorul francez de automobile Groupe PSA, va investi 30 de miliarde de euro în vehicule electrice și software nou în următorii patru ani, ca parte a unei acțiuni majore de tranziție motoare de combustie internă.

Pachetul ambițios de politici, numit „Potrivit pentru 55”, urmărește să reducă emisiile cu 55% față de nivelurile din 1990 până în 2030, pe drumul către obiectivul final al emisiilor zero până în 2050. Dacă va fi aprobat, acesta ar afecta nu numai zone largi ale economiei europene, dar și companii care vând masiv în UE. Cât de dureroasă va fi această tranziție depinde de ritmul de adoptare pe care industria îl va accepta, dar este inevitabilă o perioadă de pierderi de locuri de muncă și incertitudine în domeniul auto.

Un alt aspect al planului Comisiei Europene este abordarea emisiilor legate de transportul combustibililor, creând o taxă  a carbonului. Acest lucru va fi separat de cadrul comercial existent pentru marile instalații industriale, în lumina îngrijorărilor cu privire la creșterea prețurilor combustibililor care pune o povară financiară pe gospodăriile cu venituri mici.

Opoziția pieței – Cine sunt marii pierzători și cine profită de pe urma acestei propuneri?

Un aspect neglijat în lumina acestor planuri ambițioase este diferența între statele membre UE. Nivelurile de adoptare a vehiculelor electrice variază foarte mult în întreaga Uniune Europeană, mașinile electrice oricum reprezentând doar 5% din vânzările totale de automobile noi, potrivit Asociației Producătorilor de Automobile Europene.

Olanda a condus tranziția către mașini electrice, având  21% din vânzările totale, urmată de Suedia cu 10% și Germania și Franța ambele cu 7%. Multe țări din Europa de Est și de Sud au ajuns sub 2%, Grecia și Polonia ajungând fiecare la mai puțin de 1%. Aproximativ 70% din infrastructura de încărcare a UE este concentrată în doar trei state membre: Germania, Franța și Olanda.

La Plateforme Automobile, principalul grup de lobby din Franța pentru industria auto, estimează că investiția necesară național până la jumătatea deceniului este de 17,5 miliarde de euro  pentru a dezvolta baterii, stații de încărcare, hidrogen și servicii conexe.

Eliminarea treptată a motoarelor cu ardere ar putea duce la pierderea a aproximativ 100.000 de locuri de muncă în Franța până în 2035 și la închiderea unităților de producție. Industria angajează în mod direct aproximativ 190.000 de oameni în prezent în Franța.

fabrica automatizata

Sursă foto: Wired UK

 

Un alt aspect relevant adus în discuție este că producția de vehicule electrice și cu celule de combustibil consumă mai puțin forță de muncă în comparație cu hibrizii și cu cele cu motoare diesel. Franța rămâne în urma țărilor, printre care Germania, Japonia și SUA, în ceea ce privește numărul de roboți utilizați de industria auto, iar muncitorii francezi sunt mai scumpi decât personalul din țările din estul și sudul Europei.

De asemenea ,Hildegard Mueller, președintele Asociației germane a industriei auto  a declarat reporterilor săptămâna trecută  că , „potențialul pentru inovație va fi întrerupt, alegerea consumatorilor va fi restricționată și multe locuri de muncă vor fi afectate”.

Tesla este deja o companie veterană în industria electrică și a anunțat că va permite altor vehicule electrice să acceseze rețeaua sa globală de încărcătoare la sfârșitul acestui an, conform Twitter-ului CEO-ului  Elon Musk. Cele 25.000 de încărcătoare sunt însă insignifiante la nivel global, dar relevă un avantaj masiv față de industria auto care este cu ani în urmă în dezvoltarea tehnologiei din spatele bateriilor electrice, confortului și branding-ului electric.

Per total, propunerea revizuită a Comisiei Europene este categoric una radicală care va aduce multe dezbateri în spațiul european și chiar mondial.  Propunerea poate fi considerată  prea ambițioasă față de realitatea cu care se confruntă Uniunea Europeană astăzi, dar tranziția lentă naturală pe care piața o dictează este insuficientă față de povara schimbărilor climatice asupra sănătății noastre și calității vieții. Singura opțiune pe care planeta ne-o lasă este adaptarea la fel de rapidă asemenea lăcomiei cu care am îmbrățișat industrializarea sălbatică și consecințele acesteia.

Vă invităm să citiți și analizele Încotro Se Îndreaptă Industria Auto După Pandemie? și Dezbaterea UBI – Ar Trebui Să Primești Bani Fără Să Muncești?

 

Sursă foto: TheMayor EU

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și