Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Mădălina Voinea

Încotro se îndreaptă industria auto după pandemie?

Semiconductorii, cunoscuți și sub formă de microcipuri și circuite integrate (IC-uri), sunt componente esențiale în fiecare produs electronic, indiferent dacă este vorba despre o simplă unitate de control de la distanță pentru schimbarea canalelor de pe televizor sau un supercomputer utilizat pentru a simula modelele meteorologice.

În timp ce cipurile în sine sunt rezistente, realizate pentru a face față temperaturilor extreme, vibrațiilor și altor șocuri externe, lanțul global de aprovizionare cu semiconductori este relativ fragil, predispus la perturbări din cauza șocurilor naturale și provocate de om. Alimentarea cu cipuri nu poate fi pornită și oprită cu un comutator. Schimbarea liniei de producție pentru un nou produs cu cip poate dura săptămâni, dacă nu chiar luni, și adăugarea unei noi capacități semnificative de fabricare a unui nou lot poate dura ani și costa miliarde de dolari.

Pandemia Covid-19 a pus deja o presiune enormă asupra lanțurilor de aprovizionare, în special pentru produsele electronice de larg consum, cum ar fi laptopurile, consolele de jocuri video și smartphone-urile, deoarece a forțat oamenii din întreaga lume să găsească noi modalități de a lucra și de a se juca. Însă cel mai semnificativ impact resimțit la nivel global în ultimele luni a fost la nivelul industriei auto ce a forțat consumatorii să aștepte chiar și luni de zile până la livrarea automobilului comandat.

Cum a început criza?

Când pandemia s-a răspândit din China în Europa și SUA în primăvara anului 2020, producătorii de automobile precum General Motors, Ford Motor și Volkswagen au fost obligați să oprească temporar liniile de producție. Anticipând o încetinire a pieței care va dura câteva luni, au anulat comenzile pentru cipurile utilizate în sistemele electronice auto, precum asistența șoferului și controlul navigației.

Turnătorii de cipuri precum Taiwan Semiconductor Manufacturing Corp (TSMC) și-au redistribuit capacitatea de producție de rezervă pentru restul acelui an companiilor care produc smartphone-uri, laptopuri și dispozitive de jocuri, care se confruntau cu o creștere a cererii în timpul blocării pandemiei

Când vânzările de mașini au revenit mai repede decât ne așteptam, în al treilea trimestru al anului trecut, iar producătorii auto au încercat să accelereze din nou producția, fabricile de cipuri nu au putut răspunde suficient de rapid, având în vedere termenele lungi de livrare necesare pentru programarea comenzilor. Lipsa semiconductorilor s-a revărsat apoi rapid în alte industrii, cum ar fi produsele electronice de larg consum și aparatele electrocasnice, care au înregistrat o creștere a vânzărilor datorită efectului pandemiei, dar brusc s-au trezit incapabile să asigure aprovizionări adecvate pentru a satisface cererea crescută.

Până anul trecut, unul dintre cei mai mari cumpărători de cipuri din industrie a fost gigantul chinez de telecomunicații Huawei Technologies Co. În așteptarea introducerii pe lista neagră comercială din SUA, a început să depoziteze cipuri din 2019, ceea ce a contribuit la o capacitate redusă la principalul furnizor de turnătorie, TSMC.

Industria cipurilor, care funcționează pe un model just-in-time, este afectată periodic de lipsuri declanșate de dezastre naturale sau evenimente provocate de om. Ultima dată când un șoc similar al lanțului de aprovizionare a lovit producătorii de automobile a fost acum 10 ani, când cutremurul din Fukushima a afectat operațiunilede producție de la Renesas Electronics, furnizorul nr. 3 de cipuri auto.

În vara anului 1997, un fenomen neobișnuit a declanșat o penurie globală de cipuri. Atunci, animalele de companie digitale Tamagotchi – un dispozitiv de calcul cu lanț cheie fabricat de firma japoneză Bandai – au devenit un succes impresionant în rândul tinerilor din întreaga lume.

Cererea uriașă și bruscă pentru dispozitivele în formă de ou a absorbit capacitatea semiconductorilor din Taiwan, ceea ce a declanșat lipsuri și întârzieri care s-au revărsat în alte sectoare.

fabrica semiconductoare

Sursă foto: The Guardian

 

Ce impact are deficitul actual?

Industria auto a fost prima afectată, producătorii auto precum General Motors, Ford și VW avertizând că situația va afecta vânzările și producția din acest an. Indisponibilitatea cipurilor ar avea impact asupra producției a 1,3 milioane de mașini și autoutilitare la nivel global în primul trimestru al acestui an, potrivit firmei de cercetare IHS Markit. Acesta a raportat că un incendiu la fabrica Renesas din Japonia în martie, precum și întreruperile producătoare de cipuri după vreme severă de iarnă în Texas, ar agrava deficitul.

În aprilie, producătorul auto britanic Mini a declarat că a suspendat o linie de producție timp de trei zile din cauza lipsei de cipuri, în timp ce Ford a avertizat în luna mai că deficitul îi va reduce producția cu 1,1 milioane de vehicule în acest an.

Ce șanse mai are reforma industriei auto?

În sensul cel mai vizibil, semiconductorii sunt necesari pentru diferite caracteristici de interactivitate care ar putea fi accesate de un șofer și de pasageri. Acestea sunt, de asemenea, necesare pentru baterii și trenuri electrice într-un vehicul electric și sunt cheia firmware-ului esențial găsit în majoritatea vehiculelor moderne. Mașinile electrice moderne necesită conectivitate care să permită producătorului să trimită actualizări esențiale de software la firmware-ul mașinii, inclusiv sistemul de frânare și trenul de alimentare, fără ca utilizatorul să fie nevoit să ridice un deget.

Cu cât mașina electrică este mai sofisticată, cu atât mai mulți semiconductori vor necesita. Cantitatea tipică de piese semiconductoare din interiorul unei mașini electrice crește rapid. Deoarece opțiunile precum detectoarele de punct mort și camerele de rezervă devin standard pe toate automobilele, aceste funcții au nevoie de semiconductori și, ca urmare, crește nevoia de metale valoroase care le compun.

Prin urmare, industria mașinilor electrice, care s-a bucurat de un suport imens în ultimii ani, este principala victimă a deficitelor din industria auto, dată fiind nevoia mai mare de semiconductori față de motoarele cu ardere internă. Multiple companii precum Audi, Fiat sau Chrysler intenționează să facă tranziția totală la motoare electrice în următorul deceniu, iar aceste planuri ar putea fi date peste cap extrem de rapid.

industrie auto electrica

Sursă foto: Shutterstock

 

Care sunt soluțiile luate de state până acum?

În cadrul planului administrației Biden, subvenții de 50 de miliarde de dolari ar sprijini cercetarea și producția internă a semiconductorilor. Ca răspuns, Intel a declarat la începutul lunii mai că va investi 3,5 miliarde de dolari pentru renovarea instalațiilor sale de producție din New Mexico, în plus față de investiții de 20 de miliarde de dolari pentru a construi două noi fabrici de cipuri în Arizona. Factorii de decizie europeni au stabilit inițiative similare care vizează să dubleze cota globală a circuitelor integrate europene în următorul deceniu.

Autoritățile chineze folosesc politici preferențiale pentru a atrage companii de semiconductori de top, precum TSMC și Samsung, pentru a construi uzine în China, oferind în același timp sprijin pentru a împuternici producătorii de cipuri naționale și pentru a extinde producția și tehnologia de cipuri. Capacitatea internă de fabricare a cipurilor din China rămâne în continuare în urmă față de cerere. Potrivit IC Insight, piața circuitelor integrate din China a fost evaluată la 143,4 miliarde de dolari în 2020, dar numai 8,3 miliarde de dolari de producție au fost realizate pe plan intern.

Toate datele indică faptul că la acest moment, este imposibil să ne dăm seama când va lua această criză sfârșit. Criza continuă să fie adâncită de o populație, care odată cu revenirea la normal după pandemia, este într-o continuă cerere pentru automobile iar asta nu va face decât să suprasolicite și mai mult eforturile furnizorilor de semiconductori. Chiar dacă părea că într-un final, industria auto face pași serioși către reforma mașinilor electrice, aceasta se va lăsa probabil așteptată mult mai mult față de estimările inițiale.

Vă invităm să citiți și analizele Economia Chinei – Amenințarea comună pentru Biden & Putin și Cum va arăta valul patru al pandemiei? (2)?

 

Sursă foto: Getty Images

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și