close_icon
#Newsletter Exclusive / Mihai Man

Google, noul Goliath

Acum 20 de ani, Google susținea că Microsoft sugruma competiția prin monopolul pe calculatoare personale. Ulterior, în procesul iconic antitrust dintre Statele Unite și Microsoft, s-a dovedit adevărat. Dar azi, de aceleași practici sunt acuzați chiar Google în posibil cel mai mare proces al deceniului.

Începuturile industriei

Industria motoarelor de căutare a început în anii 90 odată cu creșterea numărului de site-uri accesibile pe internet. Indexarea acestora pe o platforma distribuită, fără o entitate care să centralizeze informația, era o problemă adesea discutată în centrele academice.

Fondatorii  Larry Page și Sergey Brin au creat prima iterație a ceea ce urma sa devină cel mai influent motor de căutare în 1996. “Backrub”, proiectul lor de cercetare, a fost prima oară lansat pe rețeaua facultății Stanford.

Inspirația din spatele proiectului erau citările academice. Lucrările publicate în mediul academic folosesc alte publicații pentru a-și argumenta concluziile. Importanța unui articol publicat poate fi judecată, nu doar prin perspectiva conținutului original, cât și prin numărul de articole care le citează și ulterior, de câte ori este citat.

În aceeași idee, cei doi studenți au văzut și site-urile într-un mod similar, fiecare link era doar o altă citare. Relevanța unui site putea fi calculată. Internetul în acea perioadă nu oferea utilizatorului o modalitate ușoară de a descoperi noi site-uri: altfel spus, o bibliotecă mereu în creștere fără bibliotecar.

Industria motoarelor de căutare azi

Pentru a dispune de aceste informații, motoarele de căutare moderne folosesc un tip de software numit “web crawler”. Acestea accesează pagini web publice ca apoi să acceseze linkurile de pe pagina respectivă, în același fel în care utilizatorul de rând navighează internetul. “Web Crawler-ul” trimite aceste informații despre site-uri înapoi la compania unde sunt indexate.

Datorită dimensiunii enorme și a schimbării constante a internetului, crearea și administrarea unui motor de căutare este o investiție de mare amploare. În acțiunea legală este estimat un cost de miliarde de dolari. Google a indexat sute de miliarde de pagini web pană acum, fapt datorită căruia a devenit “ghișeul unic” pentru orice informație.

Statele Unite ale Americii are doar trei motoare de căutare care folosesc software pentru indexarea internetului: Google, Bing (motorul de căutare deținut de Microsoft) și în mai mică măsură DuckDuckGo. Interesant este că popularul Yahoo! cumpără rezultatele de căutare de la Bing.

De ce costul pentru consumatori este zero?

Deși serviciul prestat de către Google nu implică o tranzactie monetară pentru consumator, acesta nu este gratis. Atunci când consumatorul folosește Google oferă implicit datele personale (natura căutărilor, numărul lor, etc) și atenția. Acestea sunt fructificate ulterior prin vinderea și distribuirea de reclame.

O dată cu creșterea numărului de utilizatori, agențiile de publicitate sunt cele care beneficiază preponderent. Dimensiunea platformei le oferă acces la un număr mai mare de potențiali clienți. Pentru utilizatori, în schimb, beneficile implicite cu mărimea platformei nu este egal.

google

Sursă foto: Bloomberg

 

Dominația Google

Dimensiunea platformei este de fapt unul dintre cei mai importanți factori pentru un motor de căutare. Calitatea algoritmilor și atractivitatea serviciului pentru agențiile de publicitate este în mod inerent legată de numărul de utilizatori. Industria publicității pe motoarele de căutare în Statele Unite este de peste 50 de miliarde de dolari anual, și este dominată de către Google.

Modul în care își asigură în continuare poziția de lider asupra pieței este obiectul principal al anchetei departamentului de justiție american. Mai exact, contractele de distribuire a motorului de căutare sunt văzute ca acțiuni monopoliste de către anchetatori.

Canalele de distribuție

În general, dispozitivele electronice cu posibilitatea conectării la internet vin cu un număr de aplicații și setări din fabrică. De interes sunt acele aplicații care funcționează ca un punct de acces către un motor de căutare. Utilizatorii rareori schimbă aceste setări.

În Statele Unite, cel mai folosit browser de internet este Google Chrome cu aproape 60% din utilizatori, urmat de către Safari 17% (browser-ul produs de Apple), Microsoft Edge și Internet Explorer 15% (produsele Microsoft) și Mozilla Firefox cu 7%. Cu excepția celor de la Microsoft, majoritatea dezvoltatorilor de browsere au contracte cu Google ca motorul de căutare presetat să fie Google Search.

La începutul anilor 2000, majoritatea căutărilor erau prin intermediul browserului de pe calculatoarele personale. Astăzi însă, aproximativ 60% din căutări au loc prin intermediul telefoanelor mobile. Google a recunoscut potențialul acestui nou canal de distribuție, iar rezultatul a fost achiziția sistemului de operare Android în anul 2005.

Contracte de distribuție

Deși Android este un sistem de operare mobil open-source (oferite spre folosire sub o licență liberă) aceștia au limitat accesul la popularele lor produse (Youtube, Google Maps, Google Chrome) și magazinul de aplicații Google Play. Săptămâna trecută discutam despre Apple și importanța magazinului lor de aplicații.

Practic,  pentru a folosi serviciile Google, producătorii de dispozitive Android trebuie să semneze un contract de distribuire. Astfel, din fabrică, majoritatea telefoanelor Android vin cu suita de aplicații Google și cu motorul presetat la Google Search. În schimbul distribuirii aplicațiilor, producătorii împărtășesc o parte din veniturile generate de reclame.

Aceste tipuri de contracte nu se limitează doar la partenerii Android. Apple, jucătorul dominant pe piața mobilă în Statele Unite (cotă de piață 60% conform anchetei) a început în 2005 să folosească Google Search pentru motorul de căutare presetat pe browserul Safari. Acum, contractul dintre cei doi giganți include toate punctele de acces la motoare de căutare pe dispozitivele Apple. În total este estimat că Google plătește Apple între 8 și 12 miliarde de dolari anual, adică între 14% și 21% din profitul lor anual.

headquarters google

Sursă foto: The New York Times

 

Acuzații și comportament monopolistic

Ancheta departamentului de justiție american acuză Google că sunt un monopol în piața motoarelor de căutare. Compania domină industria cu o cotă de piață  în creștere de peste 88%. Prin contractele exclusive cu producătorii de telefoane aceștia își asigură dimensiunea necesară pentru a sufoca competitorii. Mai mult, ancheta vizează și afacerea de publicitate creată de Google. Serviciile publicitare prestate sunt diferite de alte forme mai tradiționale de marketing.

Platformele “offline”: ziare, televizor, radio nu pot viza posibili clienți în baza interesului lor în timp real. Similar, platformele “online”, ca și cele din rețele de socializare, nu au această posibilitate. Economistul șef de la Google explica cum serviciul prestat de ei satisface cererea pentru un produs în timp ce reclamele pe alte platforme “online” creează cererea pentru produse. Acestea sunt produse complementare, și nu în competiție. Mai mult, puține agenții de publicitate ar putea găsi alternative pentru serviciul oferit, și astfel Google ar putea menține prețurile mai ridicate decât într-o piață competitivă.

Google și alte firme de tech sunt astăzi sub presiunea investigațiilor antitrust, dar curând ar putea fi sub presiunea unui real competitor. Până la urmă, Google a fost cândva doar David în lupta cu Goliath, motorul de căutare altădată dominant, Yahoo.

 

Sursă foto: The New York Times

 

 

#Te-ar mai putea interesa și