Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Mădălina Voinea

Global Gateway – Planul UE de a contracara influența Chinei

Global Gateway vine ca un răspuns mult așteptat din partea UE față de investițiile chineze pe plan mondial. Programul își propune să mobilizeze până la 300 de miliarde de euro în investiții între 2021 și 2027 pentru a susține redresarea globală post-covid.

A venit timpul ca Uniunea Europeană să își asume o poziție fermă în contracararea influenței Chinei. Programul masiv de infrastructură Belt & Road Initiative a investit în 2020 echivalentul a 47 de miliarde de dolari și a constituit, începând cu 2013, o campanie mondială finanțată de statul chinez cu scopul de a cumpăra influență în peste 70 de țări.

Prea mult timp Uniunea Europeană și SUA au rămas pasive față de acest comportament expansionist economic. În 2021, cărțile s-au schimbat, iar UE a decis să intre în joc.

Ce presupune proiectul Global Gateway?

În realitate, noua strategie europeană are scopul de a reprezenta o alternativă democratică și transparentă la fondurile pe care BRI le oferă. Cum se traduce acest obiectiv în acțiuni? Prin oferirea de împrumuturi și granturi pentru a stimula investiții în infrastructură pe întreg globul.

Așadar, UE își asumă rolul de lider democratic, care se implică și ajută statele în curs de dezvoltare. Proiectul este o declarație publică și către China, oferind un semnal clar că Uniunea Europeană nu va rămâne indiferentă față de extinderea ideologiei și puterii de la Beijing.

Prioritățile programului sunt:

Sursa – Comisia Europeană

Modelul de finanțare  – Global Gateway este un program bazat pe valorile europene și se axează pe standardele sociale, de mediu, fiscale și de muncă ale UE. Cu alte cuvinte, standardele UE de protecție pentru angajați se vor aplica în cadrul proiectului pentru a asigura respectarea drepturilor omului și o bună guvernare în țările partenere.

Global Gateway se va concentra pe dezvoltarea de infrastructură fizică – cum ar fi cablurile de fibră optică, rute de transport, etc. Acesta va oferi un mediu favorabil pentru a se asigura că proiectele se duc la îndeplinire, oferind investiții atractive și condiții comerciale favorabile pentru țările partenere.

biden von der leyen

Sursă foto: Global Times

 

Sursele de finanțare – În ceea ce privește finanțarea, Instrumentul NDICI-Global Europe, adoptat în iunie 2021 are un buget total de 79 de miliarde de euro și o serie de instrumente adiționale precum Fondul European pentru Dezvoltare Durabilă (EFSD+). Ele au fost adoptate pentru a asigura finanțarea acestui proiect. Pe lângă fonduri și împrumuturi din partea UE, aceasta va acționa asemenea unui garant pentru sectorul privat în implementarea proiectelor și în asistarea tehnică în negocierea și desfășurarea lor.

Catalizarea investițiilor din sectorul privat, un punct important în noul program. Statele membre își vor pune la dispoziție expertiza din sectorul privat și capacitatea de investiții din Europa, încurajând participarea activă a business-urilor europene. Scopul este de a deveni o alternativă viabilă și atractivă pentru țările partenere.

Ce amenințare reprezintă Belt&Road pentru europeni?

Planul Marshal chinezesc așa cum deseori este numita inițiativa BRI, a devenit din ce în ce mai criticat la nivel global din cauza ambiguității ambițiilor sale și a contractelor pe care le oferă. În realitate, noul drum al mătăsii a devenit un pretext pentru extinderea tuturor activităților economice, sociale și politice ale Chinei la nivel global.

În afară de titluri bombastice pe care le găsim pe social media legate de investițiile chineze și promisiuni care se întind pe zeci de ani, nu există KPI-uri declarate public, nicio instituție oficială cu reguli și protocoale de aderare sau un ghid de reguli și o cronologie asumată de dezvoltare.

xi jinping

Sursă foto: Financial Times

 

Belt and Road a devenit din ce în ce mai clar o umbrelă pentru toate acțiunile Chinei, fără asumarea unor standarde sau a unor garanții pentru proiecte desfășurate. În primă fază, BRI a fost reprezentat printr-o avalanșă de firme chinezești, atât de stat, cât și private, care s-au răspândit în Asia, Europa și Africa, cheltuind nechibzuit sute de miliarde de dolari pe tranzacții de dezvoltare și achiziționând sute de companii străine la prețuri umflate.

A fost o cheltuială colosală care părea că va extinde eficiența renumită a Chinei în fiecare țară parteneră, însă controlul calității și supravegherea acestor proiecte pare că a lipsit cu desăvârșire.

Capcana datoriilor – AidData, un centru de cercetare de la Colegiul William și Mary din Williamsburg, Virginia, a identificat 42 de țări cu venituri mici și medii care au acum datorii față de China care depășesc 10% din produsul lor intern brut anual.

Studiul a identificat 385 de miliarde de dolari în împrumuturi  neincluse în împrumuturile oficiale ale națiunilor – sau aproape jumătate din împrumuturile Chinei destinate construcției de drumuri, căi ferate și centrale electrice.

Această datorie ascunsă a devenit comună, deoarece creditorii au finanțat activitatea prin corporații cu scop special în loc de guvernele partenere.

La ce ne putem aștepta în perioada următoare?

SUA are un plan similar pe care dorește să îl coreleze cu programul european.Planul american, denumit Build Back Better este un plan legislativ propus de  Joe Biden înainte de învestirea sa. Acesta include finanțare pentru asistența COVID-19, servicii sociale și infrastructură, pe lângă fondurile alocate pentru reducerea efectelor schimbărilor climatice.

Pandemia a expus lipsurile infrastructurii globale incomplete, deconectate și neadaptate la nevoile economiei globale. Lipsa conexiunilor digitale, întreruperea lanțurilor de aprovizionare și deficitul de produse medicale au consecințe umane și economice imense. Până în 2021, doar China avea un plan pentru a construi o infrastructură globală funcțională. Realitatea însă se schimbă.

Vă recomandăm și analizele Lira turcească s-a prăbușit – Declin de 40% față de 2020 și Digital Services Act – O nouă eră pentru internet în UE.

 

Sursă foto: Getty Images

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și