close_icon
#Analize / Mihai Man

Twitter, Facebook și fraudarea alegerilor din SUA

Alegerile prezidențiale americane reprezintă pentru rețelele de socializare un potențial pentru fraudarea alegerilor din SUA, dar și o șansă pentru răscumpărarea greșelilor precedente.

Fiascoul de acum patru ani a adus în prim-plan rețeaua de socializare Facebook și rolul pe care l-a avut în influențarea alegerilor. De atunci, compania a luat măsuri noi pentru a-și modera platforma și a reduce dezinformarea și interferența sa în alegeri. Chiar în luna septembrie aceștia anunțau că au descoperit trei rețele de dezinformare asociate cu servicile de informație rusești și cu “Internet Research Agency”. Discutam mai pe larg despre acest eveniment în Facebook la un punct de răscruce.

Anul acesta este posibil ca interferența în alegeri să vină de la actori domestici.

Actori interni

Importanța unei platforme moderate nu poate fi subestimată în contextul unic în care ne regăsim. Pandemia a transformat modul în care oamenii votează, poșta devenind astfel un aliat esențial al democrației. Președintele Trump și-a declarat de nenumărate ori antipatia față de votul prin corespondență, iar el și campania lui încearcă de luni de zile să îl portretizeze ca fiind ușor de corupt și fraudat.

Intern, angajații Facebook se pregătesc pentru toate scenariile posibile, inclusiv fraudarea alegerilor din SUA. Aceste scenarii includ și încercări ale președintelui sau a echipei sale de campanie de a folosi platforma pentru a delegitimiza rezultatele alegerilor. Chiar și agențiile de securitate americane și-au exprimat îngrijorarea legată de vulnerabilitatea alegerilor. În cazul în care buletinele de vot prin corespondență nu vor putea fi numărate fără întârziere atunci există o oportunitate pentru delegitimatizarea rezultatelor.

În luna octombrie, Facebook a anunțat noile măsuri preventive care includ interzicerea reclamelor politice după ce se închid sondajele pe data de 3 noiembrie pentru o perioadă nedeterminată de timp. Mai mult, aceștia vor atenționa utilizatorii platformei prin utilizarea notificărilor dacă câștigătorul a fost decis.

Decizia de a interzice reclamele politice este una semnificativă pentru companie deoarece aceștia s-au opus la astfel de măsuri până acum. Fondatorul, Mark Zuckerberg, a iterat de multiple ori dorința sa de a nu cenzura politicieni și că poziția lor este una neutră. Pentru el protejarea dreptului la liberă exprimare este esențială. În comparație, directorul executiv de la Twitter, Jack Dorsey, a interzis de pe platforma sa toate reclamele politice acum un an. El susținea atunci că reclamele au ramificații semnificative pe care infrastructura democratică modernă nu este pregătită să le rezolve. Similar, Google a anunțat că nu va mai permite difuzarea de reclame după ziua alegerilor.

Succesul acestor măsuri este însă discutabil.

Influența locală în fraudarea alegerilor din SUA

Brian Timpone, un fost purtător de cuvânt pentru Republicani, conduce o rețea cu peste 1.300 de website-uri care încearcă să înlocuiască ziarele locale în Statele Unite. Investigația celor de la New York Times prezintă rețeaua prezentă în toate cele 50 de state ca fiind una bazată pe propagandă la comandă. Publicațiile par a fi ziare non-partizane, dar mail-uri interne și interviuri cu foști angajați clarifică faptul că agenți politici și alți clienți comandă conținutul articolelor.

Unele dintre aceste site-uri au doar conținut automat, dar revin la viață în momentul unor evenimente locale. De exemplu, proteste în Kenosha, Wisconsin, legate de uciderea unui persoane de culoare de către poliție a fost urmată de multiple articole pe site-ul rețelei Kenosha Reporter. Acestea erau despre antecedentele penale ale victimei și ale protestatarilor. Unul dintre articole a fost distribuit de peste 22,000 de ori pe Facebook, și a fost văzut de peste 2.6 milioane de oameni.

Deși investigația nu a găsit că site-urile nu publică în general informații care sunt complet false, operațiunea, în sine, este una înșelătoare, din care lipsește corectitudinea și transparența. Rețeaua lui Timpone și alte platforme asemănătoare pot manipula membrii unor comunității, iar Facebook le oferă platforma de distribuire.

Twitter

Sursă foto: Agence France-Presse

 

Minciuni de alegeri

Minciuni despre alegerile prezidențiale au copleșit organele electorale locale recent datorită rețelelor de social media. Joan Donovan explica pentru The New York Times cum costul dezinformării nu este plătit de către platformele de social media ci de cei care trebuie să facă față urmărilor. O singură poveste falsă poate să atraga atenția utilizatorilor și să genereze zeci de mii de distribuiri și comentarii.

Deși Facebook lucrează cu organizații care se ocupă cu verificarea informațiilor, de multe ori corectarea acestora vine prea târziu sau generează mult mai puțin interes. Populara idee, susținută chiar și de către președintele Donald Trump, de modificări ale buletinelor de vot prin corespondență pentru fraudarea alegerilor din SUA a fost publicată de către o publicație de extremă dreaptă pe nume Right Scoop.

Articolul a generat peste 160 de postări individuale pe Facebook și a fost comentat și distribuit de peste 96,000 de ori. Politifact a verificat video-ul în baza căruia articolul a fost scris. Ulterior, Right Scoop au republicat articolul corectat, dar acesta nu a mai atras aceeași atenție ca și greșeală.

Acesta nu este un fenomen izolat, cu alte exemple acuzând protestatari ai mișcării Black Lives Matter și Antifa de instigare la violență sau alte fraude legate de votul prin corespondență. Mai mult, grupări ca și Qanon încă proliferează pe platformele de social media în ciuda interzicerii conținutului de acest tip.

Jack Dorsey

Directorul executiv al Twitter, Jack Dorsey; Sursă foto: New York Times

 

Finalul nu este aproape

Pe 28 Octombrie parlamentarii, sub pretextul unei discuții despre secțiunea 230 a “Communications Decency Act” (legea care protejează site-urile de răspundere legală pentru conținutul creat de către utilizatori), i-au atacat pe directorii executivi Jack Dorsey (Twitter), Mark Zuckerberg (Facebook) și Sundar Pichai (Google) pentru cenzurarea postărilor de către politicienii conservatori. O afirmație des folosită de republicani, aceștia susțin că sunt cenzurați inegal de către platformele de socializare care sunt predominant liberale.

Retorica folosită de către Republicani va continua și după alegeri, iar rezultatul este neimportant. Posibilitatea ca Donald Trump să se pronunțe câștigător pe social media înaintea să se fi numărat toate voturile este una reală, și o situație pentru care social media trebuie sa fie pregătită.

Un alt eșec anul acesta s-ar putea dovedi ultima picătură pentru niște platforme aflate în colimator.

 

Sursă foto: New York Times

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și