Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Newsletter Exclusive / Mihai Man

Facebook, un paradox în democrație

Rețeaua de socializare Facebook, folosită de mai mult de două miliarde de utilizatori, este serviciul de comunicații al unei noi ere. Deși cândva o industrie diversă, Facebook și-a consolidat poziția prin achiziții de potențiali competitori pentru ca acum, în consecință, consumatorul să aibă doar o singură alegere: să fie un membru al platformei sau să nu participe pe platforma folosită de cunoștințe, familie și prieteni.

Prima variantă înseamnă participarea voluntară într-o operație de supraveghere comercială pe scară largă, un paradox într-o democrație. Cum s-a ajuns aici și unde mergem de aici sunt întrebări pentru legislatorii din Statele Unite ale Americii și Uniunea Europeană.

Timp de două decenii, companiile tech și-au consolidat puterea, au crescut și au absorbit competitorii fără frica legislatorilor. Noile piețe dominate de produse complexe sunt dificil de identificat ca fiind monopoluri, în special când anumite produse sunt gratuite. Toate acestea se schimbă însă. Puterea acestor companii a devenit din ce în ce mai evidentă în noua economie a datelor.

Economia datelor

Producerea, distribuirea și consumarea de date digitale sunt la baza progreselor rapide în tehnologii high-tech ca și inteligența artificială și automatizarea. Această nouă economie permite indivizilor și business-urilor să facă alegeri informate și să crească productivitatea societății.

Cum este diferită această nouă economie?

De exemplu, de fiecare dată când folosim motorul de căutare Google creăm un nou punct de date, care ulterior este folosit de Google pentru a-și îmbunătății algoritmul de căutare. Similar generăm date atunci când folosim o platformă de ridesharing ca și Uber, când comandăm de mâncare prin aplicații mobile sau folosim emailul.

social media

Sursa foto: The New York Times

 

Cât de mare este economia datelor?

Conform unui raport al diviziei de economie și a afacerilor sociale (DESA) din cadrul Organizației Națiunilor Unite (ONU), economia datelor este doar o parte relativ mică din GDP (0.49% UE, 1% SUA, 0.8% Japonia). Însă aceste cifre contrazic adevărata dimensiune și influență a datelor. Cele mai mari cinci firme din lume după capitalizare de piață (Apple, Amazon, Facebook, Google și Microsoft) sunt toate actori importanți în economia datelor. Evaluarea premium a acestor firme apare în urma încrederii investitorilor în inovare, nișa creată de companii și puterea monopolistică.

Phil Weiser, procurorul general al statului Colorado a descris noua economie ca una în care datele sunt noul petrol.

date

Sursa foto: The New York Times

 

Cum s-a ajuns aici?

Caracteristicile unice a datelor în raport cu alte resurse au permis crearea de monopoluri, unde unele firme au putut să își creeze o nișă. Datorită lipsei de reglementare la nivel național sau global, aceste firme care acumulează date prin serviciile lor au limitat sau restricționat accesul la acestea. Amazon, Google și Facebook  colectează date care nu sunt neapărat utile lor, dar sunt vânzătorilor și agențiilor de publicitate. Pentru Google și Facebook acesta este chiar modelul lor de business. Pentru mai multe detalii: Reclamele personalizate pe Facebook: inovație sau abuz? și Google, noul Goliath.

Datorită faptului că Facebook și Google au abilitatea de a exclude accesul la date duce la o dinamică de putere asimetrică cu restul pieței. Datele devin mai valoroase cu cât sunt mai multe, iar asta reprezintă o barieră înaltă pentru potențiali competitori. Pozițiile dominante în care se află acum acești uriași ai industriei le permit să rămână în față și chiar să își extindă avansul chiar fără să inoveze.

mark zuckerberg

Sursa foto: Financial Times

 

Unde mergem de aici?

Comisia Europeană a publicat pe 15 Decembrie două noi proiecte de legislație ce vizează predominant platformele mari de tech. Digital Services Act (DSA) ar schimba responsabilitatea furnizorilor de servicii online în funcție de dimensiunea platformei. Digital Markets Act (DMA) ar defini o nouă categorie de platforme ca fiind gardieni ai unei piețe.

Acești “gardieni” ar avea noi obligații față de consumatori (să permită accesul la datele generate prin folosirea platformei, de exemplu) cât și restricții (nu ar avea voie să își trateze propriile produse favorabil în topul rezultatelor, de exemplu: Apple este investigată pentru promovarea produselor proprii pe platforma iOS). Efectele proiectelor propuse ar fi simțite predominant de către firme americane, în contrast cu GDPR care se aplică tuturor companiilor, mari sau mici.

DSA se aplică doar firmelor ce au peste 45 de milioane de utilizatori. DMA va cataloga o firmă ca un “paznic” dacă are peste 45 de milioane de utilizatori și este evaluată la peste 65 de miliarde. Există doar o firmă europeană (SAP) care are capitalizarea de piață peste pragul propus.

Peste ocean, inițiativele sunt diferite ca abordare. Statele Unite ale Americii au o industrie high tech extrem de dezvoltată, iar Microsoft, Apple, Amazon, Facebook și Google ar trece cu ușurință pragul. Mai mult, șansele ca o asemenea legislație să treacă în congres sunt mici datorită puterii lobby-ului firmelor tech și din cauza politicienilor care cred că firmele americane de tech sunt un avantaj strategic în cursa cu Republica Chineză.

Dacă europenii își creează acum viitorul digital, Statele Unite ale Americii recurg la procese antitrust. Departamentul de Justiție a dat în judecată Google pentru contractele de exclusivitate încheiate pentru distribuirea motorului său de căutare. Statul Colorado acuză Google într-un alt proces de fapte similare, iar statul Texas atacă înțelegerea dintre Facebook și Google, cei mai mari vânzători de reclame din lume.

Facebook este acuzat de Comisia Federală pentru Comerț americană (FTC) pentru achiziția ilegală a posibililor competitori ca Instagram și Whatsapp în unul din cele mai mari dosare antitrust de la cel împotriva Microsoft din 1998.

Puterea companiilor tech a ajuns în atenția legislatorilor după anii de neglijare. Serviciile lor au devenit o parte esențială atât a vieții noastre personale cât și profesionale. O nouă lume digitală necesită noi gardieni pentru a garanta că economia datelor va fi benefică pentru toată lumea.

Sursa foto: The Economist

#Te-ar mai putea interesa și