Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Newsletter Exclusive / Mihai Man

Facebook, social media sau publicație de știri?

Pentru australieni, săptămâna trecută a venit cu schimbări majore pentru cei ce utilizează platforma de social media Facebook. Începând cu joi, 18 februarie, Facebook nu a mai permis utilizatorilor australieni să vizualizeze sau să distribuie știri pe platforma. Cei care au încercat să posteze linkuri de știri au fost întâmpinați de un mesaj spunând că postarea nu poate fi distribuită.

Interdicția este valabilă atât pentru organizațiile de mass-media locale cât și pentru cele internaționale. Mai mult de atât, chiar și utilizatorii din afara Australiei nu mai pot vizualiza conținutul publicat de media australiană. Paginile de Facebook ale editorilor australieni apar goale în întreaga lume. Decizia platformei de social media vine ca răspuns la o lege propusă în Australia ce impune companiilor tehnologice să plătească publicațiilor pentru linkurile distribuite.

facebook

Sursa foto: The New York Times

 

Oficiul pentru Concurență și Protecția Consumatorului australian lucrează de luni de zile la un proiect de lege ce ar obliga companiile Facebook și Google să negocieze cu organizațiile mass-media și să le plătească în schimbul conținutului ce apare pe site-urile lor. Autoritatea de reglementare a vizat aceste două companii pentru a încerca să redreseze balanța puterii dintre industria în colaps a mass-media-ului tradițional și conglomeratele ce controlează accesul la informații (Google domină piața de motoare de căutare) în timp ce beneficiază de pe urma reclamelor din mediul online.

Companiile media susțin că prin afișarea de reclame alături de linkuri către articolele lor (ce includ uneori inclusiv scurte rezumate și fotografii), Facebook și Google se folosesc de conținutul lor original pentru propriul beneficiu financiar.

Google a sugerat atunci într-o scrisoare adresată utilizatorilor că este posibil să fie nevoie să întrerupă serviciile în Australia. Din punctul de vedere al companiei, proiectul de legislație oferă companiilor de media mari posibilitatea de a face cereri injuste care ar afecta calitatea serviciilor oferite de ei. Google a publicat ulterior o altă scrisoare în care explică cum abilitatea de a folosi linkuri gratuit între website-uri este fundamentală pentru motorul de căutare.

Cu toate acestea, în aceeași zi în care utilizatorii de Facebook vedeau paginile publicațiilor lor favorite complet goale, Google a anunțat un șir de angajamente cu companii de media în valoare de zeci de milioane de dolari. În comparație, Facebook a luat o poziție diametral opusă.

Google

Sursa foto: Bloomberg News

 

William Easton, directorul executiv Facebook Australia și Noua Zeelandă, a declarat că legislația propusă înțelege greșit relația dintre platforma de social media și editorii care o folosesc pentru a distribuit știri. Acesta susține că relația ce o are media-ul cu Google este diferită de a lor.

Publicațiile nu furnizează în mod voluntar conținutul pentru motorul de căutare. În comparație, acestea aleg să distribuie știrile pe Facebook deoarece le permite să își crească audiența și, implicit, numărul de subscripții vândute sau veniturile din publicitate. Facebook a susținut că relația este benefică editorilor și nu platformei și că guvernul australian ignoră această realitate.

Declinul financiar al ziarelor și dezinformarea nestăpânită de pe Facebook și Google a dus la întrebări cu privire la o potențială responsabilitate de a sprijini financiar editorii. În ultimii ani, ambele companii au început inițiative ca și Facebook News și Google News, ce conțin știri publicate de parteneri ca și Reuters, Economist și acum News Corp.

Facebook a declarat la doar 5 zile după interdicție că va restitui vizualizarea și distribuirea de știri pe platformă cât timp negociază cu guvernul australian. Australienii au fost revoltați de interdicția care a dus la închiderea paginilor aparținând de departamentele de sănătate și urgențe de stat. Pagini ale organizațiilor non-profit ce furnizau informații pentru persoane vulnerabile și victime ale violenței domestice au fost și ele închise. În schimb, pagini dedicate extratereștrilor, grupuri anti-vax și altele ce răspândeau teorii conspiraționiste ce corelau 5G-ul cu infertilitate și pe Bill Gates cu sfârșitul lumii au rămas disponibile.

Australia

Sursa foto: Associated Press

 

Acesta este doar o altă dovadă a puterii ce o dețin giganții industriei tech. Cu toate acestea, este important de recunoscut și precedentul creat de Australia. Alte țări ca și Canada au condamnat acțiunile companiei Facebook și au anunțat că pregătesc măsuri similare. Uniunea Europeană este posibil să încerce modele similare. În Franța, companiile ca și Facebook sunt deja obligate să deschidă discuții cu editorii care caută remunerație pentru utilizarea știrilor.

Unii economiști pun la îndoială aceste soluții propuse de guvern. Legea acceptă argumentul publicațiilor că Google și Facebook au “furat” parte din veniturile din publicitate. Problema la bază ar putea fi însă alta: modelul financiar al jurnalismului a ajuns să fie învechit, ce nu încurajează conținut de calitate ci doar volum și trafic.

Problema este una complexă ce atrage discuții de la responsabilitate financiară a platformei la problema libertății de exprimare. Cu toate acestea, poate cel mai înfricoșător precedent ce apare în urma acestui proiect de lege sunt granițele digitale ce apar zi de zi pe internet. Ideea de a plăti orice grup de entități doar pentru că apare în rezultatele organice a motoarelor de căutare creează un precedent periculos ce încalcă unul din principiile fundamentale ale internetului. Lupta dintre Facebook și organizațiile mass-media în Australia poate fi începutul sfârșitului pentru internetul așa cum îl știm.

Sursa foto: The Economist

#Te-ar mai putea interesa și