close_icon
#Newsletter Exclusive / Mihai Man

Facebook la un punct de răscruce

Dacă săptămâna trecută discutam despre cruciada administrației Trump împotriva platformei TikTok, astăzi însă, Facebook, cea mai mare rețea de socializare americană, este într-un punct de răscruce.

Comisia protecției datelor irlandeze, a trimis un ordin preliminar companiei prin care cere suspendarea transferului de date cu caracter personal a utilizatorilor Facebook din Uniunea Europeană către Statele Unite ale Americii.  Acesta este primul pas înspre a pune în aplicare decizia Curții Europene de Justiție din luna iulie. ‘Privacy Shield’, mecanismul de transfer de date intre UE și SUA, este invalidat de către sentința curții, din motive similare cu predecesorul său.

În 2015, ‘Safe Harbour’, predecesorul tratatului menționat, a fost invalidat de aceeași curte. Motivul și atunci era protecția datelor personale a cetățenilor europeni în contextul dezvăluirilor lui Edward Snowden despre facilitățile Agenției de Securitate Naționala Americană.

Uniunea Europeană a decis că standardele de protecție a datelor personale nu sunt egale între cele două continente. Divergență care continuă sa crească în timpul mandatului lui Donald Trump, securitatea națională fiind aparenta prioritate a acestuia.

În 2018, Uniunea Europeană a continuat cu inițiativele pentru protecția intimității consumatorilor prin implementarea noii legi General Data Protection Regulation. Noua legislație permite cetățenilor sa aleagă ce fel de date le este permis companiilor să colecteze în timp ce utilizează serviciile lor pe internet. Mai mult, aceștia au încurajat măsuri similare și pentru alte țări, pentru a ușura transferul de date. Influența Europei poate fi văzută în Brazilia, care a cerut sfaturi de la Bruxelles pentru propria legislație, scriau atunci jurnaliștii de la New York Times. Prin aceste măsuri, Uniunea Europeană își cimentează poziția de lider când vine vorba de intimitatea cetățenilor pe internet.

Decizia Curții afectează mii de companii care acționează pe teritoriu european și perturbă operațiunile altor multinaționale americane, ca: Amazon, Alphabet (compania care deține Google) și Apple.

Facebook

Facebook, cea mai mare rețea de socializare din lume, cu mai mult de 3 miliarde de utilizatori, nu este prima oară sub presiune.  În urma alegerilor prezidențiale americane de acum 4 ani, a fost dezvăluită propaganda rusească ce viza datele personale ale utilizatorilor.

facebook

Sursă foto: New York Times

 

Cambridge Analitica, o companie deținută de multi-miliardarul Robert Mercer și condusă atunci de unul din consilierii cheie a lui Trump, Steve Banon, a colectat milioane de profile de alegători americani.

Folosind aceste profiluri, au creat reclame personalizate pentru a influența rezultatele alegerilor. Peste cincizeci de milioane de profile au fost strânse. Deși nu putem cuantifica exact efectul asupra alegerilor prezidențiale trecute, ar fi o greșeală să îl minimalizăm. Mai mult, tacticile  rusești de propagandă nu s-au limitat doar la reclame.  Un studiu de cercetare efectuat de analistul de social media Jonathan Albright scoate la iveală importanța postărilor ‘organice’ de pe rețelele de socializare. Practic, agenții ruși ai unei organizații cunoscută ca și ‘Internet Research Agency’, au reușit prin intermediul unor conturi false să disemineze articole ‘fake news’ de pe cel puțin 470 de site-uri web. Studiul urmărește doar șase din aceste conturi, conturi pe care au fost peste 19 milioane de interacțiuni. Platforma oferită de Facebook s-a transformat în cel mai mare distribuitor mass-media de știri, după cum observau în experimentele lor jurnaliștii de la The Atlantic.

În contextul alegerilor precedente, nu este o surpriză presiunea internă din Facebook, relatată de către The Verge. Într-o serie de dezvăluiri a ședințelor interne săptămânale, întrebările angajaților către Mark Zuckerberg au fost predominat despre relația prietenoasă pe care compania o are cu președintele Donald Trump, influența lui Joel Kaplan, șeful coordonării politicilor, cât și creșterea numărului de grupări rasiste sau antisemite pe platformă.

Este o linie subțire intre ‘free speech’ și moderarea unei platforme de o asemenea dimensiune. Zuckerberg amintea că există o diferență de opinii politice între cultura liberală a angajaților și piața de consumatori cu inclinații mai conservatoare.
zuckerberg

Sursă foto: Reuters

 

Facebook a luat multiple măsuri pentru a încerca să controleze efectele platformei în anticiparea alegerilor de luna viitoare. A interzis postarea de reclame politice care încearcă sa delegitimizeze alegerile în orice fel, inclusiv reclame care anunță prematur rezultatele. Jurnaliștii de la CNBC notează că Facebook a adoptat această poziție în urma postărilor lui Trump, în care acesta ataca votul prin poștă, reprezentând-ul ca fiind necinstit și ușor de corupt.

Care este rezultatul?

Pentru Facebook, acestea sunt doar un alt obstacol în calendarul anului 2020. Indiferent de cine va câștiga alegerile, compania rămâne o țintă a legislatorilor americani. Ancheta demarată de Congres, împotriva ‘Big Tech’ (companiile americane Google, Facebook, Apple și Amazon), cât și anchetele retroactive asupra achizițiilor din trecut, vor continua.  Lupta pentru supraviețuire a celei mai mari platforme sociale din lume începe acum.

 

Despre Facebook mai puteți citi și în articolele Puterea Conspirației și Reclamele personalizate pe Facebook: inovație sau abuz?

Sursă foto: Reuters

 

 

#Te-ar mai putea interesa și