close_icon
#Analize / Mihai Man

Elon Musk, Tesla și un cult al personalității

Elon Musk, directorul executiv al companiilor Tesla și SpaceX, este acum cel mai bogat om din lume. Recent, un trend ascendent în prețurile acțiunilor Tesla l-a propulsat în fața lui Jeff Bezos, fondatorul Amazon. Averea lui este estimată să fie în jur de 210 miliarde de dolari, conform indexului Bloomberg. Musk este văzut de unii ca un vizionar datorită investițiilor riscante, dar inovatoare, în urma cărora s-a creat un adevărat cult al personalității.

Născut în Africa de Sud, acesta a emigrat la 17 ani în Canada ca să evite serviciul militar obligatoriu al regimului Apartheid. După terminarea cursurilor la University of Pennsylvania, acesta s-a înscris la Stanford. După doar câteva zile însă, el a abandonat studiile pentru a-și urmări pasiunile: internetul, energia verde și explorarea spațiului.

Anul era 1995, iar boom-ul internetului era în plină amploare. Musk a înființat o platformă de publicare online, Zip2, pe care ulterior a vândut-o cu 300 de milioane de dolari. Cu acești bani a înființat un sistem de plăți online care în urma unei fuziuni a devenit PayPal. Achiziția platformei de către Ebay în 2002 l-a făcut pe Musk miliardar, bani cu care Tesla și SpaceX au fost înființate.

Elon Musk

Sursa foto: The New York Times

 

Tesla

Tesla este liderul necontestat al pieței de mașini electrice și un catalizator pentru întreaga industrie. Compania a început să vândă mașini electrice în 2008, cu mult înaintea producătorilor tradiționali, și a fost ținta criticilor de la bun început. Tehnologia bateriilor și lipsa infrastructurii erau niște impedimente enorme pentru companie, iar prețul primului lor vehicul a fost de peste 100.000 de dolari.

După 17 ani de la înființare, anul 2020 a fost primul an în care compania a raportat un profit. Cu toate acestea compania a fost răsplătită cu încrederea investitorilor în ultimii ani, culminând cu alăturarea companiei în indexul S&P 500 Dow Jones la finalul anului trecut.

La fel ca și companiile de tech, Tesla a fost un câștigător în pandemie, prețul acțiunilor crescând cu 731% de la începutul anului. Prețul actual al acțiunilor face compania cel mai valoros producător de mașini din lume. Valoarea de piață a companiei o face mai valoroasă decât următorii opt cei mai mari fabricanți la un loc. Valorizarea este mai asemănătoare cu cea a unei companii de tehnologie ca și Facebook, Google, Apple și este datorată imaginii companiei.

Tesla a apărut ca un disruptor al industriei auto, o industrie notorie pentru barierele de intrare. Condusă de un lider carismatic ca și Musk, Tesla a vândut mai mult decât mașini, a vândut o viziune. Problema sustenabilității și a încălzirii globale a pătruns în gândurile consumatorilor, iar Musk a venit cu o soluție. Investițiile companiei s-au diversificat, de la transport personal la robotică și piața energiei verde.

Tesla

Sursa foto: Reuters

 

Valorizarea de 800 de miliarde este justificată de potențialul ca în viitor să domine piața transportului. Promisiunea unui nou model în următorii trei ani la sub 25.000$ de dolari și raporturi de câștiguri promițătoare în divizia de soluții energetice asigură încrederea investitorilor.

Pe de altă parte, Musk are o reputație de a promite noi inovații, ca apoi acestea să întârzie să apară. Linia de producție a fost una din sursele criticilor de la începutul companiei. În 2017 chiar Musk a recunoscut că Tesla trece prin dificultăți majore când vine vorba de nou anunțatul Model 3. Pentru luni de zile, compania nu a putut produce numărul necesar de mașini, iar pentru achiziția uneia erau cozi de aproape un an. Producerea de 500.000 de vehicule în 2020 este cu siguranță un succes pentru companie, dar ținta acum doi ani era de un milion.

Mai mult, controlul de calitate a mașinilor a afectat imaginea companiei. Luna aceasta, agenția federală responsabilă pentru siguranța rutieră a cerut companiei să recheme peste 150.000 de vehicule datorită unui posibil defect. În noiembrie anul trecut au retras 9,500 de mașini datorită unui alt defect.

Anul 2021 este un punct de răscruce pentru industrie. Un număr mare de producători lansează modele electrice noi, iar giganții industriei par să ia acest sector în creștere în serios. Avansul de care s-a bucurat Tesla până acuma pare să se apropie de sfârșit. Numărul crescut de modele electrice va mai avea încă un efect asupra Tesla: o mare parte din venitul companiei vine din vânzarea de “credite de reglementare”. Anumite state americane au un program prin care recompensează producătorii de vehicule electrice prin “credite”. Acestea pot fi vândute producătorilor ce nu au o flotă electrică.

Deoarece Tesla vinde exclusiv mașini electrice, surplusul de credite este vândut altor companii ca și General Motors Co. și Fiat Chrysler. Conform Bloomberg, Tesla a raportat câștiguri de 1.4 miliarde în 2020 din vânzarea acestora.

Musk este un lider ce divide opinia publică. Pe deoparte este un vizionar ce incontestabil a accelerat adopția mașinilor electrice. Eforturile sale din cadrul companiei SpaceX au generat renașterea entuziasmului pentru ideea explorării spațiului. Pe de altă parte, este un lider instabil care a pus în pericol investițiile acționarilor prin doar câteva tweeturi și a atras critică pentru scepticismul lui asupra pandemiei COVID-19.

 

Sursa foto: The New York Times

 

 

 

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și