Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Mădălina Voinea

Efectul Brexit – Criza benzinei din Marea Britanie

Una dintre cele mai tragi-comice știri pentru europeni săptămâna trecuta a fost criza combustibilului din UK. Milioane de europeni au fost amuzați de această situație, în contextul în care una dintre principalele cauze este lipsa șoferilor accentuată de BREXIT.

Lanțurile de aprovizionare din Marea Britanie, de la carne de porc, benzină și carne de pui, până la medicamente și lapte, au fost puse în pericol din cauza lipsei forței de muncă, de la capacitatea de producție, până la cea de livrare. Până la două treimi din cele aproape 5.500 de puncte de vânzare ale Asociației Comercianților Petrol au rămas fără combustibil.

Paradoxul situației este că nu a fost și nu este vorba despre o lipsă de combustibil – este o penurie de forță de muncă. În ultimele câteva luni, lipsa a peste 100.000 de șoferi de camioane calificați, cunoscuți și sub numele de șoferi de vehicule grele, a perturbat multiple industrii, precum cea alimentară și  a combustibilului, provocând lipsuri asociate mai degrabă cu perioada comunistă din Estul Europei în magazinele alimentare, restaurante și acum benzinării.

criza benzina

Sursă foto: Deutsche Welle

 

Este din cauza COVID-19? Este din cauza Brexitului? Adevărul este că ambele au stat în spatele haosului, dar în egală măsură și refuzul business-urilor și autorităților englezești de a se pregăti pentru impactul Brexitului. Mulți politicieni britanici refuză și astăzi să recunoască faptul ca ieșirea Marii Britanii din UE are vreun impact asupra stabilității țării. Dar, dincolo de demagogie, țara s-a oprit din a funcționa din cauza unei crize absurde.

Cât de gravă a fost criza?….s-a terminat?

La sfârșitul lunii septembrie, giganții petrolieri BP și Exxon Mobil au confirmat închiderea temporară a mai multor stații de alimentare din cauza efectului de tip boomerang pe care lipsa șoferilor a avut-o asupra întregii industrii, afectând lanțurile de aprovizionare.

În mod previzibil, după câteva zile în care oamenii au observat situația, s-a instaurat panica asemenea începutului pandemiei și au cumpărat în masă cantități imense de combustibil.

Efectul? Până luni, operatorii de benzinării au raportat că 90% din amplasamentele lor erau uscate, potrivit Asociației Retailerilor de Petrol din Marea Britanie. Creșterea cererii a dus la creșterea prețului unui litru de gaz cu o liră (aproximativ 5.82 ron), potrivit organizației auto RAC. Între timp, comerciantul Halfords a declarat că vânzarea canistrelor de benzină a crescut cu 1656% în ultimul weekend din septembrie.

harta marea britanie

Sursă foto: The Independent

 

Panica naște violență, haos și agravarea situației. Marea Britanie nu a făcut excepție de la această criză. Cumpărarea în masă  și epuizarea rezervelor de benzină a declanșat scene apocaliptice în marile orașe, unde cozi de șoferi nervoși s-au luptat cu pumnii pentru o pompă de benzină.

Pe fondul crizei benzinăriilor, fermierii au avertizat în repetate rânduri că urmează o lipsă de măcelari și muncitori din abatoare, forțând la sacrificarea a peste 100.000 de porci din ferme.

Cauzele crizei combustibilului

Retragerea Marii Britanii din Uniunea Europeană a înrăutățit lipsa forței de muncă necalificată sau semi-calificată, dar nu este singura cauză. Asociația Road Haulage, o asociație comercială a operatorilor de transport rutier, estimează că Marea Britanie se confruntă cu un deficit de 100.000 de șoferi. Aproximativ 20% dintre aceștia sunt șoferi care au părăsit Marea Britanie după ce a părăsit Uniunea Europeană.

Într-un efort de a atrage șoferii, guvernul a crescut numărul de ore pe care le pot lucra pe zi și a accelerat procesul de acordare a licențelor. De asemenea, a oferit 5.000 de vize de muncă de trei luni camioanelor străine și a suspendat regulile care împiedică companiile petroliere să coordoneze livrările.

S-ar putea însă să nu fie suficient pentru a rezolva lipsa de șoferi pe termen lung. Aproximativ 200.000 de cetățenii UE au părăsit Marea Britanie în timpul pandemiei, în plus față de miile care au plecat din 2016, când Marea Britanie a votat la referendum pentru a părăsi Uniunea Europeană. Acest lucru a făcut mai dificil pentru companii – inclusiv cele din sectorul transportului, ospitalității și aprovizionării cu alimente – să ocupe posturi goale cu angajați din Estul Europei în principal.

Nu putem să nu ne simțim vizați. Românii sunt a doua cea mai mare comunitate de imigranți din UK, cu un total de 543.000 de români care au depus cereri pentru a rămâne în țară după Brexit, potrivit datelor publicate de guvernul britanic. Putem spune că certitudine că plecarea imigranților nu a fost singura cauză a lipsei de forță de muncă, dar cu siguranță a contribuit semnificativ. Mitul britanicilor care nu doresc să ocupe posturi necalificate pare că se adeverește, acum că est-europenii se întorc în țările de origine.

Soluția – Intervenția armatei

Armata a început aprovizionarea stațiilor de service din Regatul Unit într-un efort de a pune capăt a mai mult de o săptămână de penurie care a forțat închiderea stațiilor de alimentare și a lăsat șoferii fără combustibil, dar plini de furie. În anul 2021, scenariul în care lipsa forței de muncă este atât de mare, încât nu o poate acoperi piața liberă sună ireal, mai ales luând în considerare șomajul pandemic.

Cu toate acestea, militarii au fost instruiți să livreze combustibil în toată țara.

Intervenția a făcut parte dintr-o serie de măsuri de urgență anunțate de guvern pentru a aborda criza combustibilului. De asemenea, a început eliberarea de vize de muncă temporare pentru 5.000 de șoferi străini de camioane și suspendă legea concurenței pentru a permite furnizorilor să livreze combustibil operatorilor rivali. Au prelungit în sistem de urgență valabilitatea a 300 de vize de urgență pentru șoferii de combustibil în perioada 24 decembrie – 31 martie 2022.

Acordarea de 300 de vize temporare pentru șoferii de camioane din UE

Marea Britanie se pare că vrea o soluție cu jumătate de măsură. Pe de o parte, recunoaște nevoia de forță de muncă din Estul Europei și a acordat 300 de vize temporare de muncă, dar doar până reușește să creeze suficiente persoane instruite intern. Din păcate, cererea pentru această soluție tipic englezească a lăsat de dorit printre cetățenii Uniunii Europene. Doar 127 de persoane au aplicat pentru reveni temporar în Regatul Unit.

În continuare, Asociația Retailerilor de Petrol – care reprezintă aproape 5.500 din cele 8.000 de stații de alimentare din Marea Britanie – spune că zonele cele mai afectate au înregistrat o îmbunătățire marginală, dar se confruntă în continuare cu o perioadă dificilă.

Vă invităm să citiți și analizele Germania: Un Nou Început și Explozia Prețurilor Energiei Cu Până La 25% – Incompetența Constantă A Statului

 

Sursă foto: BBC

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și