Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Robert Ciugolia

Digital Services Act – O nouă eră pentru internet în UE

În Europa, un Digital Services Act (DSA) a fost lansat chiar înainte de Crăciunul de anul trecut și urmărește reformarea aspectelor directivei anterioare privind comerțul electronic, care nu a făcut platformele digitale responsabile din punct de vedere juridic pentru conținutul de pe platformele lor, ci impunea eliminarea conținut ilegal atunci când a fost semnalat.

De atunci, au existat mai multe evoluții și eforturi – la Bruxelles și în alte părți – pentru a îmbunătăți regulile de monitorizare a platformelor și pentru a include nu doar conținutul ilegal, ci și conținutul dăunător.

Există, de asemenea, variații în modul în care țările din Europa au implementat politica actuală, ceea ce duce la o situație oarecum fragmentată și uneori confuză pentru platformele care trebuie să respecte legile și reglementările din mai multe țări UE.

Din păcate, lansarea legii privind serviciile digitale nu a pus capăt eforturilor naționale: mai multe țări, inclusiv Franța și Polonia, au introdus recent diferite tipuri de reglementări care se referă la comportamentul platformelor, iar aceste reglementări diferă uneori destul de substanțial de fiecare.

De unde provine Digital Services Act?

Schimbarea este necesară dacă vrem să avem o piață unică digitală în Europa. Dar, în general, discuția ar beneficia de o mai bună înțelegere a compromisurilor care vin cu unele dintre abordările propuse – și dacă este cu totul posibil să existe o soluție pe piața unică, în același timp, elaborând reglementări proscriptive care merg la inimă despre modul în care libertățile constituționale sunt construite în jurul Europei.

Mai mult, există un conflict fundamental în centrul dezbaterii privind conținutul platformei – și, din păcate, acesta nu este rezolvat în nicio propunere legislativă nouă din ultima vreme.

Comisia UE și-a prezentat propunerea legislativă mult dezbătută intitulată Digital Services Act (DSA) în decembrie 2020, ca parte a unui pachet dual care conține și Digital Markets Act (DMA). DSA propusă urmărește armonizarea legislației europene privind conținutul online prin stabilirea unor reguli ex-ante pentru platformele online.

În consecință, pentru furnizorii de servicii online vor fi introduse noi obligații privind transparența, precum și eliminarea conținutului dăunător. Cel mai important, „platforme online foarte mari” (VLOP) precum Google, Facebook, Amazon etc. vor avea obligații suplimentare datorită dimensiunilor lor.

Pragul pentru a fi definit ca un VLOP și a se încadra în aceste obligații suplimentare este în prezent estimat că deservește peste 45 de milioane de beneficiari de servicii în UE. Acest prag va fi ajustat de Comisie astfel încât să corespundă în mod constant la 10 % din populația Uniunii.

Drept urmare, DSA are potențialul de a schimba fundamental internetul așa cum îl cunoaștem. Cu toate acestea, există încă tensiuni serioase între statele membre, precum și între Parlamentul European și Consiliu cu privire la modul de construire a Digital Services Act pe lângă Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), care a fost introdus în 2016 și a intrat în vigoare la 25 mai. 2018.

Ce înseamnă asta pentru Big Tech?

Țările UE au susținut o mare parte din propunerea inițială a Comisiei, dar au clarificat unele reguli, inclusiv obligarea în mod specific a giganților internetului să dezvăluie public câți angajați moderează conținutul și limbile pe care le vorbesc. Dezvăluirile recente ale denunțătorului Facebook Frances Haugen au evidențiat lipsa resurselor pe care compania de rețele sociale le dedică pentru combaterea conținutului dăunător în alte limbi decât engleza.

Oficialii din Consiliu au adăugat și câteva idei noi. Una este să forțeze Big Tech să ia măsuri pentru a proteja copiii prin verificarea vârstei și controale parentale; altul pentru a interzice utilizarea trucurilor de design înșelătoare sau manipulative – cunoscute sub denumirea de Deepfake – pentru a-i determina pe utilizatori să își dea consimțământul pentru a fi urmăriți pe platforme pentru a obține recomandări personalizate de conținut.

big tech

Sursă foto: Financial Times

 

Care sunt principalele dezbateri?

De la prezentarea DSA în decembrie 2020, statele membre au deliberat cu privire la poziția Consiliului, în timp ce șapte comisii din Parlamentul European și-au redactat rapoartele și avizele cu privire la Digital Services Act.

În iulie 2021, Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne (LIBE) a adoptat avizul privind viitoarea lege a UE privind serviciile digitale, elaborat de europarlamentarul Patrick Breyer, care susține modificarea propunerii DSA într-un mod care să consolideze dreptul la confidențialitate, precum și la protecția datelor cu caracter personal.

În acest document, Comitetul LIBE propune introducerea altor elemente în DSA, cum ar fi „dreptul de a utiliza și a plăti pentru serviciile digitale în mod anonim, ori de câte ori este rezonabil de fezabil” și dreptul la criptare. Astfel de amendamente propuse de Comitetul LIBE demonstrează că legislatura UE este îngrijorată de deficiențele GDPR în ceea ce privește protejarea confidențialității online și a protecției datelor.

Pe de altă parte, este de remarcat faptul că ideea acordării dreptului de a rămâne anonim pe platformele online și de criptare ar putea merge împotriva curentului, având în vedere preocupările tot mai mari de securitate și tendința anti-criptare din UE.

uniunea europana UE

Sursă foto: Deutsche Welle

 

La urma urmei, este de înțeles de ce Comisia LIBE consideră că reguli suplimentare care abordează confidențialitatea online și prelucrarea transparentă a datelor ar fi utile pentru a oferi mai multă claritate juridică. După cum sa menționat, DSA propus este menit să completeze într-o oarecare măsură GDPR. Cu toate acestea, partea cea mai slabă a GDPR nu este substanța, ci caracterul aplicabil. De fapt, modelul de aplicare al GDPR a făcut ca reclamațiile să se adună în Comisia pentru protecția datelor din Irlanda, deoarece multe companii nu respectă GDPR.

Având în vedere că Digital Services Act propus împărtășește un model de aplicare similar cu GDPR, este posibil ca aceeași situație să apară. În primul rând, Franța pune la îndoială eficiența abordării ghișeului unic și sugerează împuternicirea autorităților locale, cel puțin pentru luarea de măsuri provizorii și „decizii obligatorii de urgență”.

Pe de altă parte, Irlanda și alte câteva state membre luptă împotriva propunerii Franței de a trece de la principiul „țării de origine”, care a fost instituit prin directiva privind comerțul electronic, la un nou model care este puțin mai apropiat de „ principiul țării de destinație”. Ideea este de a acorda mai multă putere autorităților locale în care își au reședința beneficiarii de servicii (principiul „țara de destinație”), în loc să lăsăm aplicarea exclusiv în țara în care se află firmele (principiul (principiul țării de origine).

În concluzie, consolidarea GDPR și îmbunătățirea punctelor sale slabe pare să câștige o importanță tot mai mare în contextul negocierilor DSA. Ar putea chiar Parlamentul să ajungă să consolideze DSA? Ar putea Consiliul să convină asupra unui model de aplicare mai eficient? În cele din urmă, va reuși UE să impulsioneze transparența și responsabilitatea în continuare, salvând în același timp confidențialitatea online și libertatea de exprimare?

Ei bine, este încă prea devreme pentru a ajunge la o concluzie, deoarece mii de amendamente sunt încă pe drum.

Avizul destul de controversat al Comisiei pentru afaceri juridice este cel mai recent document adoptat cu privire la Digital Servies Act și următorul eveniment decisiv va fi votul Comisiei pentru piața internă și protecția consumatorilor a Parlamentului European. Pe măsură ce dezbaterile și deciziile se desfășoară în lunile următoare, vom asista dacă versiunea finală a textului va diferi prea mult de spiritul proiectului inițial.

Dacă v-a plăcut această analiză marca True Story Project, vă mai recomandăm și altele precum Noi scântei cosmice provocate de Rusia sau Ne fură roboții locurile de muncă?.

 

Sursă foto: European Cluster Collaboration Platform

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și