close_icon
#Analize / Mihai Man

De ce Uber a câștigat alegerile prezidențiale

Decizia votanților din California prezintă pentru Uber și alte companii de tip “gig economy” o șansă de a remodela piața muncii în Statele Unite ale Americii.

Ce este “gig economy”?

“Gig economy” este un termen folosit pentru a descrie o categorie nouă în piața muncii, apărută odată cu platformele online. În fapt, se referă la prestarea de servicii la comandă prin folosirea unor contracte pe timp determinat. Primele servicii de acest fel care au apărut și s-au răspândit cu succes au fost cele de transport ca și Uber sau Lyft și cele care efectuează livrări de mâncare.

În ziua alegerilor prezidențiale, alegătorii statului California au votat în favoarea propoziției 22. Măsura propusă afectează pe cei care prestează servicii în cadrul companiilor de tip “gig economy” ca și Uber, Lyft, Postmates și DoorDash. Practic aceștia își păstrează statutul de contractori independenți în pofida unei legi de stat din 2019. Ca angajați, aceștia ar beneficia de avantaje: un salariu minim, plata muncii peste program, zile de concediu medical și altele.

Statutul angajaților

Prin susținerea companiilor ca și Uber și Lyft, cetățenii statului California resping decizia unui caz de la Curtea Supremă din 2018. Atunci, Curtea Supremă a invalidat testul pentru determinarea statutului angajatului. Acesta era bazat pe 10 factori ca și nivelul de supraveghere și dacă angajatorul avea dreptul să încheie colaborarea fără cauză. În schimb, curtea a propus un nou test, unul simplificat, asemănător cu cel din statele Massachusetts și New Jersey.

Astfel, un muncitor este considerat un angajat dacă munca pe care o depune face parte din cursul obișnuit al operațiunilor companiei. Mai mult, compania trebuie să arate că nu are control direct asupra muncitorului și că acesta este într-adevăr independent. Curtea a exemplificat testul printr-un exemplu: dacă un magazin angajează un instalator să repare o scurgere, este rezonabil ca muncitorul să nu fie clasificat ca fiind un angajat al magazinului. În schimb, o croitoreasă care coase de acasă cu materiale furnizate de firmă ar trebui considerată un angajat.

Muncitorii de pe aceste platforme online au caracteristici asociate în mod normal atât contractorilor, cât și angajaților tradiționali. Pe de o parte, aceștia își pot face programul de lucru singuri și aleg câte ore lucrează, dar în același timp urmează instrucțiunile companiei. Statul muncitorilor din cadrul acestor companii este un subiect dezbătut încă de la apariția lor.

lyft

Sursa foto: Associated Press

 

Implicațiile atunci pentru Uber și alte companii care urmează modele similare de business erau enorme. În baza testului invalidat, Uber argumenta că nu aveau suficient control asupra șoferilor lor pentru ca aceștia să fie catalogați ca angajați. Soferii pentru Uber sau alte servicii de livrări prestează servicii care sunt parte din operațiunile de zi cu zi ale companiei, iar în consecință, aceștia se încadrează ca fiind angajați.

Ulterior, în 2019 un nou proiect de lege creat în baza deciziei curții supreme a fost aprobat. Sub noua lege, statutul tuturor muncitorilor de la companii ca și Uber și Lyft era de angajat. Însă companiile în cauză nu au schimbat nimic și au continuat să își trateze șoferii precum contractori independenți. Atunci când un tribunal le-a ordonat să respecte noua lege, aceștia au amenințat că își vor încheia operațiunile în California și au început să strângă bani pentru inițiativa 22.

Peste două sute de milioane de dolari au fost strânși pentru susținerea acestei inițiative de către un grup care include Uber, Lyft, DoorDash și alți competitori. În comparație, campania opoziției a fost finanțată de sindicate și a avut un buget de doar 15 milioane de dolari.

Pentru acest grup, decizia cetățenilor creează un precedent pentru inițiative la nivel federal, pentru a-i proteja de alte măsuri asemănătoare în alte state. Directorul executiv Uber, Dara Khosrowshahi, a declarat într-o conferință pe 5 noiembrie că se gândesc la viitor și la întreaga țara și că sunt pregătiți să promoveze o nouă structură de beneficii care este portabilă, proporțională și flexibilă.

Este o înfrângere pentru sindicate și funcționarii locali și de stat care au încercat să regularizeze această piață în creștere. Mai mult, inițiativa 22 trece într-un moment în care companiile “Big Tech” sunt ținta unui efort bipartizan de reglementare (alte articole despre eforturile congresului: Facebook, Google, Apple) .

SUA

Sursa foto: Reuters

 

Victoria lui Joe Biden are însă potențialul de a schimba această dinamică. Acesta a promis că va susține sindicatele o dată ce va fi ales președinte. Un proiect de lege susținut de viitorul președinte și adoptat de către Camera Reprezentanților în februarie a introdus noi măsuri care protejează drepturile muncii și extinde definiția unui angajat. Mai mult, atât el cât și viitoarea vicepreședinte Kamala Harris s-au opus inițiativei 22.

Nu putem ignora nici efectele pandemiei asupra industriei. Uber și Lyft au apărut odată cu criza financiară din 2008, un moment în care mulți indivizi erau dispuși să accepte orice oportunitate de muncă. La fel și acum, rata mare de șomaj în Statele Unite ar fi putut influența decizia alegătorilor. Cei care deja prestau servicii pentru companii “gig economy” au votat pentru siguranța locului de muncă în pofida lipsei de beneficii. Khosrowshahi spunea într-un mail către angajați că viitorul muncii independente este acum mai sigur deoarece șoferii și-au auzit vocea.

Pentru California și sindicate o înfrângere majoră, dar pentru Uber și șoferii lor decizia înseamnă viitorul muncii într-o economie condusă din ce în ce mai mult de economie.

Sursa foto: The Economist

 

 

 

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și