Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Robert Ciugolia

Cum sa dispari de pe internet?

The right to be forgotten sau “dreptul de a fi uitat” este un concept legal relativ recent și în curs de dezvoltare, cu implicații mari pentru politicile de internet, libertatea de exprimare și confidențialitate.

Dacă locuiți într-o țară care aplică dreptul de a fi uitat, aveți posibilitatea de a solicita ștergerea anumitor adrese web din rezultatele motoarelor de căutare (numită și eliminare) sau ștergerea anumitor date personale pe care nu doriți ca motoarele de căutare să le mai proceseze.

Interpretarea și implementarea dreptului de a fi uitat

Dreptul de a fi uitat este încă foarte dezbătut la nivel global, parțial din cauza conflictelor de interpretare a acestuia, precum și din cauza problemelor practice privind implementarea lui.

Dreptul de a fi uitat derivă mai întâi din dreptul la ștergere, un principiu de lungă durată în legile europene privind protecția datelor. Începând cu Directiva UE din 1995 privind protecția datelor, persoanelor fizice li s-a acordat dreptul de a avea toate datele personale legate de acestea să fie șterse atunci când părăsesc un serviciu sau închid un cont.

Dar interpretarea dreptului de a fi uitat a fost extinsă în urma unei hotărâri de referință a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în 2014. În cauza Google Spania, CJUE a decis că, decurgând din dreptul lor de a șterge, persoanele fizice au dreptul la eliminarea din listă. Aceasta înseamnă că ei pot solicita ca motoarele de căutare să elimine anumite link-uri din indexul lor de căutare, dacă rezultatele conțin informații personale care sunt „inadecvate, irelevante sau nu mai sunt relevante sau excesive”.

uniunea europeana

Sursă foto: Getty Images

 

Această hotărâre a ridicat o serie de preocupări, în special cu privire la implementarea sa practică de către motoarele de căutare. În 2015, Google a înființat un consiliu consultativ cu privire la dreptul de a fi uitat pentru a dezvolta recomandări pentru „efectuarea actului de echilibrare între dreptul unei persoane la confidențialitate și interesul publicului în accesul la informații”.

În februarie 2018, Google a anunțat că a primit 2,4 milioane de solicitări de eliminare a URL-urilor din căutările Google din 2014, ilustrând marile provocări cu care se confruntă compania pentru a se conforma hotărârii CJUE.

Ce presupune TRBF?

Dreptul de a fi uitat, nu este de fapt doar un lucru, ci o serie de lucruri diferite.

Decizia CEJ, în mod ironic, a fost prea îngustă. S-a concentrat în primul rând pe Google și motoarele de căutare și, în cele din urmă, nu a reușit să abordeze interesele mai mari în joc. Problemele cu care s-a confruntat reclamantul în acel caz s-au extins cu mult dincolo de Google.

Ce înseamnă „a uita”?

Ce înseamnă să „uiți” datele? În mod ironic, doar ocazional dreptul de a fi uitat implică uitarea completă. Uitarea completă ar presupune ștergerea datelor – șterse în întregime. Dar acest lucru se întâmplă rar – de multe ori nici măcar nu se întâmplă atunci când înregistrările judecătorești sunt șterse. În schimb, în ​​multe cazuri, datele rămân existente, dar sunt blocate – devin inaccesibile și disponibile numai în circumstanțe speciale.

O altă semnificație a uitării este impunerea restricțiilor de utilizare și dezvăluire. În decizia CEJ, Google i se restricționează să includă date în rezultatele căutării pentru public. Google i se cere să ajute să facă anumite date mai puțin accesibile. Decizia CEJ nu impune ziarelor să șteargă datele. Acest fapt demonstrează că decizia CEJ nu impune cu adevărat ca informațiile să fie uitate. Informația este încă online. CEJ face ca informațiile să fie mai greu de găsit. Nimic din punct de vedere tehnic nu este uitat.

Cine trebuie să „uite”?

Când vine vorba de entitatea care deține sau prelucrează datele, tipul de entitate contează foarte mult. Mulți oameni ar putea fi mai înclinați să accepte dreptul de a fi uitați atunci când vine vorba de înregistrările guvernamentale decât de înregistrările din sectorul privat.

Există situații în care guvernul ar trebui să șteargă datele personale despre oameni. Am acceptat de multă vreme practica ștergerii cazierelor judiciare în anumite circumstanțe, așa că conceptul nu este nou. Dar acum, se pot găsi informațiile în diferite baze de date, așa că este mai greu să fie eliminate complet astfel de informații.

De asemenea, obișnuiam să avem obscuritate practică – faptul că găsirea informațiilor din diferite înregistrări publice era dificilă și consuma mult timp. Dar asta s-a schimbat și acum.  Mai mult, entitățile guvernamentale, cum ar fi NSA, nu ar trebui să poată stoca date despre persoane pe care le dorește pe termen nelimitat fără o justificare adecvată.

Un drept de a fi uitat este mai contestat atunci când vine vorba de entitățile din sectorul privat, dar există unele cazuri care ar putea avea un sprijin larg. De exemplu, mulți ar putea accepta solicitarea companiilor să curețe orice date pe care le-au adunat ilegal.

securitate internet

Sursă foto: Getty Images

 

Care sunt circumstanțele în care au fost colectate datele?

Contează foarte mult circumstanțele în care au fost colectate datele. A fost colectat ilegal? După cum sa discutat mai sus, există mai mult consens că o lege care impune eliminarea datelor obținute ilegal ar fi acceptabilă.

Există în S.U.A. delicte privind confidențialitatea care permit oamenilor să dea în judecată atunci când datele lor personale sunt dezvăluite și, de obicei, protejează libertatea de exprimare nepermițând procesul atunci când informațiile sunt de interes legitim pentru public.

Aceste delicte se aplică chiar și atunci când informațiile sunt adunate în mod legal și chiar și atunci când sunt adunate de mass-media. Astfel, ele au generat controverse semnificative și ridică probleme foarte dificile.

Este posibil, desigur, ca, deși regulamentul european definește dreptul de a fi uitat în mod foarte larg, acesta să fie aplicat mai restrâns. Europenii au o tradiție îndelungată de a declara drepturi abstracte de confidențialitate în teorie, pe care nu le pot aplica în practică. Iar regulamentul poate fi perfecționat și mai mult.

Dacă v-a plăcut această analiza marca True Story Project, vă recomandăm și altele pe teme asemănătoare precum: Pot criptomonedele să salveze economii în declin? Sau Ce este impozitul progresiv?

 

Sursă foto: Getty Images

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și