close_icon
#Newsletter Exclusive / Mălina Mîndruțescu

Cum ne-am schimbat obiceiurile de consum în pandemie?

La început de an este important să reflectăm la anul ce a trecut și ce anume să facem diferit în anul care va urma. Din păcate, pandemia ne-a cam năruit planurile pe 2020, fie că au fost ele concedii, deplasări de serviciu sau chiar sărbători în familie. Deși pandemia ne-a afectat aceste planuri imediate, criza sanitară a făcut mult mai mult decât atât: ne-a schimbat în mod radical și felul în care ne raportăm la ce, cum și de unde cumpărăm și ce consumăm.

Ce s-a schimbat?

Felul în care oamenii de pretutindeni și-au schimbat comportamentele de consum reprezintă un trend la nivel global. Conform unui studiu McKinsey & Company publicat în octombrie 2020, există patru mari schimbări care au fost generate de venirea pandemiei Covid-19 la nivel de consumator.

Prima reprezintă un focus mai mare asupra consumului de uz necesar, dar și o importanță mai mare pe care consumatorii o acordă valorii. Pe parcursul acestor luni majoritatea țărilor au experimentat un trend similar privind consumul: oamenii s-au axat mai mult pe consumul de uz necesar și au tăiat din cheltuielile care nu erau imediat necesare.

pandemie

Noua viață în pandemie: shopping online & livrare acasă. (UNCTAD)

 

De asemenea, regiunea geografică este extrem de importantă – în timp ce anumite economii, precum cea a Chinei, își încurajează consumatorii să înceapă să cheltuie din nou în zone care sunt văzute drept incerte în momentul de față – cum ar fi călătorii, aparatură etc. – alte țări continuă să limiteze activitatea economică datorită pandemiei. Spre exemplu, Marea Britanie a anunțat un al treilea lockdown care va dura până cel puțin la mijlocul lunii februarie. Carantina, generată de noua tulpină Covid-19 (B.1.1.7) a dus la închiderea tuturor magazinelor (în afară de cele de uz necesar), a restaurantelor, barurilor și școlilor.

Redeschiderea treptată a economiei chineze reprezintă și un semnal de încredere în navigarea acestei crize sanitare, în contextul în care avem vaccinuri disponibile pe piață. Această evoluție ar putea însemna că țara se repune pe picioare (campania de vaccinare este mult mai avansată decât pe teritoriul european și nord american) ca urmare a pandemiei. China este singura țară care a înregistrat o creștere economică în 2020 – PIB-ul țării revenise la parametrii înregistrați înainte de pandemie din toamna anului trecut. Acest lucru este încurajator pentru restul lumii, iar țările trebuie să ia aminte.

O a doua schimbare privind obiceiurile consumatorilor o reprezintă lovitura dată brandurilor de loialitate. Că și o reacție la perioada plină de incertitudine simțită de la începutul pandemiei, și consumatorii au simțit o perioadă de dezechilibru privind felul în care aceștia cumpără. Conform aceluiași studiu, mai bine de 65% dintre consumatorii la nivel global au simțit nevoia să-și diversifice aceste obiceiuri și să-și incorporeze aceste noi tendințe acumulate în pandemie și pe viitor.

De asemenea, în special în această criză care a avut o componentă economică, nu numai sanitară – prețul a dictat felul în care consumatorii se raportează la produs. Dat fiind acest nou context pandemic – disponibilitatea și comoditatea accesului au devenit doi factori care au devenit mult mai importanți pentru consumatori în această perioada.

Monopolul din online

Printre cele mai semnificative efecte privind comportamentele de consum care au fost afectate de pandemie se numără și evoluția unui model economic emergent: cel al economiei de acasă. Consumatori de pretutindeni se află într-un proces continuu de adaptare la această nouă realitate pandemică.

În funcție de restricțiile impuse de fiecare țară, dar și de gravitatea situației privind răspândirea virusului, un lucru este cert: oamenii se mulează în funcție de contextul dat. Pe perioada pandemiei oamenii au cumpărat mult mai mult online: de la food delivery, la aparatură casnică, mobilă sau chiar mâncare. Studiul confirmă că oamenii în continuare au obișnuința de a ieși din casă pentru a-și face cumpărăturile de uz necesar, dar mulți tind să evite contactul direct.

shopping

Un supermarket în Beijing. (Getty Images)

 

Cea mai semnificativă evoluție care a reieșit din pandemie este mișcarea accelerată înspre digital, pe care am perceput-o cu toții. Cel puțin la începutul pandemiei contactul cu lumea de afară a fost unul limitat și de multe ori doar în cazuri de necesitate – farmacie, doctor, supermarket. Categoriile de mâncare și de casă au înregistrat o creștere de 30% în baza de consumatori noi din mediul online pe perioada pandemiei la nivel global.

Vacanțele în viitor – o necunoscută

După 2020, percepțiile noastre de viitor nu mai sunt ce erau înainte de criza pandemiei. Oamenii nu mai au siguranța certitudinii de a-și face planuri, de a-și lua vacanțe, bilete de avion, de a merge la festivaluri, concerte – practic orice eveniment care presupune organizare și planificare din timp. Pandemia i-a forțat pe oameni să-și regândească întregul proces prin care aceștia își plănuiesc timpul liber.

Prin urmare, consumatorul la nivel global a început să-și reducă din costurile care se duceau în mod normal către bugetul de vacanță, chiar dacă destinațiile sunt țări care încep să-și revină de pe urma crizei. Studiul a sesizat că această gaură a fost umplută de către o prezență mult mai mare în mediul online: între 30% și 60% consumatori au raportat că vor migra în spațiul online pentru cumpărături online.

criza

Conform unui sondaj Numerator, mai bine de 3 din 10 oameni cumpără online ce ar fi cumpărat altfel din magazine, dacă nu era contextul pandemiei. (Getty Images)

 

În funcție de cum va evolua situația pandemiei în 2021 depind foarte multe chestiuni – dacă efortul de imunizare și campaniile de vaccinare vor avea succes, dacă oamenii vor continua să fie responsabili și să respecte reglementările și după vaccinare, dacă efortul anti-vaccinist va da roade sau nu, dacă noua tulpină va face ravagii sau nu – multe „dacă”.

În aceste 10 luni de când conviețuim cu acest virus, firea umană s-a dovedit a fi extrem de rezistentă și de deschisă la schimbare și adaptabilitate. La fel cum am învățat să muncim, să învățăm și să trăim de acasă, la fel am învățat să și cumpărăm de acasă. Din păcate sau din fericire vom continua astfel și în viitorul apropiat.

Pentru alte analize True Story Project despre pandemie, puteți accesa: „Economia la sfârșit de 2020 – Optimism controlat de vaccinare” și „Noua tulpină Covid-19: a doua pandemie?”.

 

Sursă foto: PYMNTS.com

#Te-ar mai putea interesa și