close_icon
#Analize / Mihai Man

Criza tranzistorilor are un impact mondial?

Pe măsură ce țările din întreaga lume au impus noi restricții pentru protejarea sănătății publice, producătorii de autovehicule au tăiat comenzile pentru cipuri în anticiparea volumului redus de vânzări. În același timp, producătorii de semiconductori și-au schimbat liniile de producție pentru a îndeplini comenzile în creștere pentru cipurile utilizate în produsele necesare tranziției spre o lume digitală. La un an de la începutul pandemiei COVID-19, producătorii auto se confruntă cu o altă provocare: concurența electronicelor domestice pentru lanțurile de aprovizionare.

Afaceri din toată lumea și-au modernizat infrastructura pentru a gestiona întâlnirile online și angajații care lucrează de acasă, iar comenzile pentru produse precum laptopuri, console de gaming și telefoane mobile au crescut de asemenea. Cererea consumatorilor din China, în special pentru autoturisme, a revenit în mod neașteptat de rapid de la criza cauzată de coronavirus. Rezultatul? Un deficit global pentru cipurile ce au devenit esențiale în viața digitală de zi cu zi.

Impactul asupra industriei auto

În medie, un autovehicul are aproximativ 30.000 de piese individuale. Fiecare din aceste piese este fie fabricată intern, fie provenită de la un furnizor terț. O singură întârziere în lanțul de aprovizionare poate încetini fabricarea și distribuția unor componente critice, rezultând în întreruperea liniei de producție. Producătorii de autovehicule au petrecut decenii eficientizându-și aceste lanțuri de aprovizionare, reducând prețurile prin adopția unui inventar redus.

Astfel, companiile se bazează pe furnizori să livreze componentele exact la timp. Mașinile moderne folosesc zeci de microcontrolere ce îndeplinesc o varietate de funcții precum gestionarea consumului electric, servodirecției sau sistemul de infotainment. Mașinile electrice, un segment mic, dar în creștere, al industriei, poate să folosească până la 3.000 de microcipuri. Mai multe despre piața mașinilor electrice în 2021 puteți citi în “Mașini electrice în 2021: trenduri și previziuni”.

masini electrice

Sursa foto: Bloomberg Businessweek

 

Ford anunța la începutul lunii februarie planuri pentru a reduce producția modelului F-150, cel mai vândut autovehicul din Statele Unite ale Americii. Mai mult, aceștia au anunțat și închiderea unei fabrici din Germania pentru o lună. Directorii companiei au anunțat că datorită acestor măsuri este posibil ca veniturile pe primele două trimestre financiare să scadă între 1 și 2.5 miliarde de dolari.

Competitorul GM a anunțat previziuni financiare similare pentru aceeași perioadă, motivate tot de întreruperi în lanțurile de aprovizionare. Impactul crizei s-a resimțit și în Europa: Volkswagen a anunțat la finalul anului 2020 că se așteaptă să producă cu 100.000 de mașini mai puțin în primul trimestru și Audi a fost nevoit să trimită 10.000 de muncitori în concediu. Conform Bloomberg, este posibil ca acest deficit să ducă la pierderi de 61 de miliarde de dolari în 2021

Industria auto nu este singura afectată de stocul redus de microprocesoare. Deși veniturile pentru ultimul trimestru financiar ale companiei Apple au depășit 100 de miliarde pentru prima oară, directorul executiv Tim Cook a declarat pentru Reuters că vânzările au fost constrânse de stoc. Unul din factorii majori menționați a fost piața semiconductorilor.

Un alt gigant al industriei, AMD, a fost afectat. Compania din spatele procesoarelor din noile console de jocuri a anunțat că se așteaptă ca deficitul de microcipuri să continuie cel puțin până la jumătatea anului. Stocul consolelor precum Xbox Series X (Microsoft) și Playstation 5 (Sony) este epuizat în multe părți ale lumii.

industrie

Sursa foto: Bloomberg

 

Cum s-a ajuns la criza tranzistorilor?

Cererea crescută în multe industrii dependente de microcipuri este doar o parte a poveștii însă. Producția de automobile nu exercită aceeași influență pe piața microprocesoarelor. Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC), liderul pieței, a declarat în ultimul raport financiar că industria auto a reprezentat doar 3% din veniturile sale trimestriale, infim în comparație cu clienții majori precum Apple sau Qualcomm Inc.

Întreaga piață de semiconductori încearcă să crească producția cu investiții majore anunțate pentru anul acesta. TSMC a anunțat o creștere de 60% pentru producție și dezvoltare a cipurilor, reprezentând undeva între 25 și 28 de miliarde de dolari. United Microelectronics Corp (UMC), un alt producător de cipuri taiwanez, a anunțat investiții de 1.5 miliarde de dolari pentru echipament nou, cu 50% mai mult decât anul trecut.

tsme

Sursa foto: Reuters

 

Geopolitica are și ea un impact în poveste. Fosta administrație prezidențială a impus restricții majore companiei Huawei – producător major de echipamente de rețelistică și smartphone-uri – care, în anticiparea restricțiilor, a început să acumuleze un număr excesiv de cipuri. Similar, restricțiile asupra producătorului de cipuri chinez SMIC au afectat volumul de cipuri disponibile producătorilor de mașini.

Taiwan este centrul global pentru industria de semiconductori, iar dependența Europei și a Statelor Unite pentru insulă a devenit evidentă în mijlocul acestei crize. China consideră Taiwan ca fiind o provincie a statului și refuză relații diplomatice cu țările ce îi recunosc suveranitatea. Astfel, Taiwan devine un punct unic de eșec în întregul lanț de producție a semiconductorilor.

Administrațiile americane și europene încearcă acum să rezolve aceste dificultăți imediate, dar problema principală rămâne. Dependența Statelor Unite și a Europei pe mica democrație a Taiwan rămâne problematică. Programe care să încurajeze suveranitatea tehnologică a națiunilor devin zi de zi mai esențiale.

 

Sursa foto: The Economist

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și