close_icon
#Analize / Mădălina Voinea

Corupție & Lobby american – Un rău necesar?

Balanța dintre democrație și corupție în Washington se înclină anual din ce în ce mai pregnant în defavoarea americanilor. Corporațiile au ajuns să pompeze peste 3 miliarde de dolari în lobby, influență care se traduce în favoruri politice și compromisuri mai mult decât apărarea drepturilor și intereselor indivizilor.

De multe ori pentru europeni SUA este o distopie capitalistă greu de digerat. Să influențezi legi, politicieni și birocrati prin organizații de lobby, în România este corupție fără dar și poate. Finanțarea campaniilor electorale de către grupuri de interese (lobby) în SUA este o tradiție, iar în Europa o blasfemie a democrației.

Ce este lobbying-ul și cum se manifestă?

Orice încercare a indivizilor sau a grupurilor formate din indivizi, corporații, IMM-uri de a influența deciziile guvernului intră sub practica de lobby. Lobbying-ul înseamnă un grup de indivizi care finanțează studii de piață, campanii de educare și informare, evenimente, campanii de marketing, finanțarea campaniilor politice (doar în SUA oficial și răspândit) pentru a obține un obiectiv politic, deseori aprobarea unei legi.

Acesta există în orice sistem politic sub diferite forme, cel american este celebru pentru agresivitate și volumul mare de astfel de grupuri. 

Principala diferență între lobby-ul din SUA față de Europa

Lobby-ul ca mod de finanțare politică – Blasfemie a democrației europene versus tradiție a democrației americane.

În SUA, organizarea lobbying-ului este mult mai dură, grupurile trebuie să publice anual rapoarte în care listează transparent ce politicieni au finanțat și cu ce sume de bani. În Europa, practica finanțării partidelor politice nu este oficial recunoscută și este în general considerată imorală. Multe dintre activitățile de finanțare a politicienilor individuali din SUA ar intra în categoria corupției în statele europene. 

Cum a ajuns lobbying-ul american atât de răspândit – Visul american pentru industria traficului de influență înseamnă libertatea economică de a finanța politicieni și cauzele lor. Mai exact, în SUA abordarea nu este de a restrânge finanțarea politică, ci de a o transparentiza și reglementa.

 

Cum funcționează schimbul de bani pentru influență – “The Iron Triangle” 

lobby

Sursă: https://www.statnews.com/2018/06/08/american-medical-association-single-payer/

 

Lobby-ul american este pus asupra Congresului și birocraților. Mai exact finanțarea și suportul membrilor organizației sunt date unui politician sau partid în schimbul susținerii prin vot sau inițiativă a unei legi. 

Grupurile de interese (lobby) americane sunt organizații care funcționează majoritar pe bază de statut de membru. Majoritatea au sute de mii sau chiar milioane de membri, atât corporații, cât și cetățeni care finanțează partide politice, finanțează studii de piață, campanii de informare și marketing despre cauza principală a grupului.

Organizațiile de lobbying din SUA sunt cunoscute pentru că ajung să redacteze textul legii și studiile de piață. Cauza este lipsa de expertiză și fonduri la nivel local și regional printre legiuitori versus abundența de bani a grupurilor de interese din spatele organizațiilor de lobby.

Principalul argument PRO lobby nerestricționat – dreptul democratic de asociere, modul prin care cetățenii formează grupuri prin care exprimă o nevoie a statului. În România ar însemna grupuri de interese pentru dezvoltare rurală, pensionari, autostrăzi, drepturile minorităților, dar și petrol, legalizarea drogurilor, armelor, uniunea corporațiilor, etc. 

Esența taberei PRO este că legile se fac mereu, dar alegerile o dată la 4 ani, iar lobby-ul încurajează participarea directă în politică atât a indivizilor, cât și a companiilor.

Principalul argument CONTRA lobby “sălbatic” – monopolului financiar pe care corporațiile îl au duc la o influență și putere de persuasiune mult mai mare. Corporațiile ajung să dicteze direcțiile politice deoarece au banii necesari să îți finanțeze documentația pentru a demonstra legal necesitatea adoptării unei legi. Este acest lucru bun sau rău intrinsec? Nu. Pentru a ne putea forma o analiză, haideți să analizăm 3 dintre cele mai influente grupuri de interese din SUA și impactul lor. 

Top 3 grupuri de interese (lobby) americane

 

1. US Chamber of Commerce – Asociația americană a comercianților 

US Chamber of Commerce

Sursa: https://www.glueup.com/blog/chamber-myths

 

Ocupă locul 1 în SUA ca finanțator printr-o asociație de lobbying și este un mix de corporații, IMM-uri și indivizi. Istoricul organizației este unul controversat, iar impactul acesteia este considerat unul direct conectat de dorințele corporațiilor.

Pe de o parte a susținut cu înverșunare că protocolul de la Kyoto este dăunător pentru economia americană și schimbarea climatică este o problemă care nu trebuie să încetinească dezvoltarea companiilor. Susține limitarea restricțiilor pentru tutun și este acuzată pentru falsificarea studiului asupra acordului de la Paris pe care Trump l-a citat când a anunțat ieșirea SUA. 

Poziția sa extremă a dus ca Unilever, Starbucks și alte corporații să renunțe la statutul de membru, pe când altele precum Disney și Gap au continuat să finanțeze grupul. 

Grupul este faimos pentru suportul oferit republicanilor până când Trump le-a refuzat în public susținerea anul trecut. În 2020 se confruntă cu o puternică revoltă internă din cauza redirecționării către democrați, având în vedere istoricul de investiții de peste 100$ milioane către republicani.

2. NRA –  Asociația națională a armamentului

NRA

Sursa: https://ukenreport.com/is-nra-lawsuit-a-political-ploy-opinion/

 

NRA-ul este unul dintre cele mai puternice grupuri de interese din SUA care cheltuie mult peste cele 3 milioane de dolari declarate pe lobbying. Focusul său este pe a menține o poziție extremă împotriva oricărei forme de control asupra deținerii armelor și insistă că acestea fac SUA un loc mai sigur. În august 2020, procurorii din New York și Washington anunță că vor să dizolve asociația din cauza corupției și modelului de finanțare lipsit de transparență.

NRA-ul este celebru pentru finanțarea agresivă a campaniilor de marketing, politice și studiilor îndoielnice care au împiedicat activ orice măsura de îngreunare a procesului de a cumpăra o armă în SUA. Una dintre reușitele grupului este să scadă finanțarea pentru studiul violenței cauzate de arme cu 96%, în practică eliminând competiția din 1997 până în prezent.

3.  AMA – Asociația americană medicală

AMA

Sursă: https://www.statnews.com/2018/06/08/american-medical-association-single-payer/

 

A treia cea mai mare asociație de lobby americană și fața opoziției față de un sistem de asigurare medicală de stat. Grupul este construit în exclusivitate din medici și companii private care militează pentru un sistem exclusiv privat de sănătate și retoricii conform căreia sănătatea este un serviciu care trebuie cumpărat, nu asigurat. Implicarea asociației în scandalul dependenței americanilor de opioide, studiile și presiunile pro telemedicină sunt subiectul dezbaterii unora dintre cele mai nocive efecte ale puterii AMA.

Asociația este principalul for de stopare a oricărei inițiative de reglementare a sistemului de sănătate și a relației dintre medici și grupurile de lobby.

Industria lobby-ului american a devenit o luptă de guerilla a inegalității economice și sociale în care fiecare grup obține câte o parte. Pierzătorii? Cetățenii americani polarizați în funcție de studii de piață 50% adevărate și 50% cu un interes la vedere, dar constant ignorat.

Alte informații despre industria lobbying-ului în SUA

 

Pentru a alte analize legate de societate americană, puteți accesa și analizele Sisteme politice: Cum funcționează SUA și America Lui Trump Vede O Singură Culoare: Alb

Sursă foto: Getty Images

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și