close_icon
#Analize / Mihai Man

Cloud, pariul lui IBM

În cei 109 ani de la înființare, IBM (Industrial Business Machine Corporation) a trecut prin multe schimbări majore, însă cea mai importantă se întâmplă chiar acum.

Compania anunța săptămânile trecute că va despărți divizia de servicii, responsabilă de tehnologie legacy,  într-o altă entitate, pentru a se putea concentra pe viitor pe Cloud computing și inteligența artificială.

De ce acum?

IBM este cunoscută pentru modul în care s-a adaptat în lunga sa istorie. În anii 2000, divizia de calculatoare personale rămăsese în urma pieței, devenind neprofitabilă. Răspunsul companiei a fost vânzarea acelei părți a afacerii lui Lenovo și realinierea cu piața. Industria aleasă atunci, a fost cea a furnizării de infrastructură și servicii personalizate IT.

Astăzi, prin această despărțire, IBM recunoaște că potențialul de creștere a acestei industrii este scăzut. Digitalizarea companiilor și renunțarea la serviciile in-house sunt dovada unei schimbări masive in piața serviciilor IT.

Achiziția companiei Red Hat pentru 34 de miliarde a reprezentat piatra de temelie a deciziei de azi. Software-ul oferit de Red Hat a ajutat IBM să transfere unele din serviciile lor tradiționale pe o platformă modernă.

Într-un interviu pentru The Wall Street Journal, CEO-ul IBM Arvind Krishna spunea ca Red Hat le-a oferit încrederea pentru a lua această decizie. Mai mult, el atrăgea atenția că este un potențial mare de creștere în piața cloud-ului și a inteligenței artificiale.

Ultimele rapoarte financiare arată o scădere a venitului de 5,4% pentru companie, însă dacă luăm în calcul doar departamentul de cloud împreună cu servicile oferite prin Red Hat, atunci cifrele sunt mai încurajatoare: 30% creșteri pentru cloud și 17% pentru Red Hat.

Nu este greu de înțeles de ce IBM a luat această decizie. Concentrarea pe tehnologii noi și inovatoare ar putea să îi alinieze cu piața, care percepe folosirea datelor și inteligența artificială ca fiind viitorul.

Schimbarea modului în care lucrăm, datorită pandemiei globale, doar a accelerat creșterea pieței cloud.

IBM

Sursă foto: Reuters

 

Ce înseamnă cloud computing?

Atunci când o companie alege sa “treacă la cloud”, înseamnă că infrastructura sa de IT este stocată în afara locației, într-un centru de date întreținut de către furnizorul de servicii cloud.

Motivul pentru care această piață a crescut așa mult în ultimul deceniu este flexibilitatea oferită și costul scăzut al operațiunilor. În loc să investească sume mari de bani pentru baze de date, echipament și software, o companie are posibilitatea de a folosi aceasta infrastructură și să plătească doar timpul de calcul care este folosit.

Acest lucru oferă flexibilitate pentru companii și le permite să răspundă repede la creșterile de volum de lucru.

IT

Sursă foto: TechCrunch

 

 O piață competitivă

Modul în care IBM încearcă să pătrundă pe piață este asemănător cu cel utilizat de Microsoft și Google. Metoda hibridă pe care o propun ei se bazează pe ideea că în timp ce tehnologia evoluează în  ritm accelerat, adopția este mai înceată, în special în cazul multinaționalelor și a giganților din industrii. Practic, serviciile lor propun soluții atât pentru viitor, cât și pentru această etapă intermediară.

Serviciul celor de la Amazon a fost cel care a creat piața, iar de atunci toți competitorii încearcă să-i prindă din urmă.

IBM a rămas în urmă pe piața cloud, unde giganții Amazon și Microsoft domină piața. Un studiu al companiei Synergy a analizat piața cloud, iar cota de piață pentru IBM este de doar 4-5%, în comparație cu liderii actuali  AWS 33% (serviciul oferit de la Amazon), Azure 18% (serviciul oferit de cei de la Microsoft) și Google Cloud Platform 9%. De fapt, aceștia au fost depășiți și ei de către serviciul celor de la Alibaba Group, multinaționala chineză.

Oracle Corporation, o altă multinațională americană specializată în servicii IT, încearcă o creștere prin concentrarea eforturilor pe acest nou segment.

O decizie luată prea târziu

Nu este prima oară când IBM încearcă să se reprofileze. Am amintit mai sus despre vânzarea afacerii de calculatoare personale către Lenovo, ca mai apoi, în 2015 să renunțe și la afacerea de manufacturare de semiconductori, ulterior preluată de către Globalfoundries.

Pentru mulți, această alegere vine prea târziu. Erik Gordon, un profesor la The University of Michigan, susține că tranziția se întâmplă prea încet și prea târziu pentru a-și  recăpăta gloria.

Mai mult, despărțirea companiei va fi costisitoare, cu costuri estimate de peste 2 miliarde de dolari. Alte companii au încercat și ele asemenea măsuri, dar  rezultatul a fost dezamăgitor.

În 2015, multinaționala americană Hewlett-Packard și-a separat divizia de servere și servicii corporative de produsele comerciale, iar rezultatul a fost crearea a două companii cu performanțe însă scăzute.

Lumina de la capătul tunelului

Toate aceste schimbări au loc pe fondul celor mai mari eforturi de reglementare legislativă a giganților din lumea tech, atât în Europa cât și în Statele Unite. Companiile Amazon, Microsoft si Google sunt printre cele mai vizate. Datorită multitudinii de servicii pe care aceste trei companii le dețin în piață, schimbarea legislației le pune dominanța în pericol, iar IBM are șansa să profite.

Numirea lui Arvind Krishna pe poziția de CEO amintește de promovarea lui Satya Nadella în cadrul Microsoft în 2014. Atunci Satya Nadella a schimbat prioritățile Microsoft către cloud, și istoria a demonstrat ca a fost un pariu câștigător. Pentru acționari, rămâne speranța că Arvind Krishna ar putea replica succesul acestuia, iar IBM ar putea să ajungă înapoi în vârful industriei de profil. Istoria se scrie azi, iar noi urmărim atenți evoluția și jocurile din piață.

 

Sursă foto: Reuters

 

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și