close_icon
#Analize / Alexandra Petre

Propaganda rusă (I) – ce este și cum funcționează?

Acest articol este prima parte dintr-o serie extinsă despre propaganda rusă. Ne propunem să descifrăm mecanismele, caracteristicile, obiectivele și tacticile abordate de Rusia în activitățile ei extinse de dezinformare, ce fac parte dintr-o strategie generală de război hibrid.

Alexandra Petre

Tot auzim în diverse medii de temuta propagandă rusă. Știm că ea lucrează intens, că suntem probabil expuși la ea într-un fel sau altul și că ea servește scopurilor geopolitice ale Rusiei. Dar ce este ea mai exact? Care este obiectivul propagandei ruse? Cum poate fi ea caracterizată, care sunt principalele trăsături? Acestea sunt câteva dintre întrebările la care încercăm să răspundem în analiza de mai jos.

Propaganda reprezintă, în termenii cei mai simpli, fabricarea consimțământului maselor cu scopul de a atinge obiectivele propagandiștilor care dispun de resursele necesare pentru manevrarea acestui proces.

Sursă foto: Cross Cultural Communication

Propaganda rusă urmărește același scop de a fabrica consimțământul majorității, cu importanta mențiune că propagandistul este, de fapt, guvernul rus. Dacă acest guvern reprezintă dorințele liderului Vladimir Putin sau ale altcuiva care este mai puternic decât domnul Putin, nu putem ști cu certitudine și nu are sens să speculăm. Pentru obiectivul acestei analize, este suficient să considerăm propaganda rusă drept mașinăria de influență a Kremlinului, concept care cuprinde atât pe domnului Putin ca președinte, cât și guvernul propriu-zis, având în vedere că în mod neoficial acesta răspunde tot liderului rus.

Obiectivul principal al acestei propagande este considerat a fi „înarmarea informației”, idee elaborată de cunoscutul autor Peter Pomerantsev, scopul final fiind ca știrile și mediile de comunicare să fie încărcate cu conținut tendențios, care vizează insuflarea emoțiilor puternice precum frică, ură, dezgust, către audiențe bombardate cu informație din toate părțile, care astfel ajung să nu mai poată discerne între adevăr și ficțiune.

În ultimele două decenii, propaganda rusă s-a intensificat, și-a diversificat impactul și și-a mărit capacitățile, în special după venirea la putere în 1999 a lui Vladimir Putin, care a căutat să transforme Rusia din nou într-o mare putere, în special după căderea prin care țara a trecut după prăbușirea URSS. Trei dintre cele mai importante elemente ale acestei tranziții către propaganda omniprezentă și frenetică pe care o observăm astăzi sunt următoarele organizații:

Primele două sunt cele mai cunoscute surse de presă rusești, ambele deținute de guvernul rus și considerate în mod oficial de către presa occidentală ca fiind mașinării de propagandă. Russia Today a fost fondată în 2005 și a devenit RT în 2009, o schimbare a numelui considerată la timpul ei ca fiind o încercare de a ascunde originile rusești ale publicației, idee negată de redactorul șef la acel moment. RT deține mai multe canale de televiziune cu conținut disponibil în cinci limbi internaționale, precum și o activitate semnificativă pe internet sub formă de articole, analize și știri.

Sputnik a fost lansată în 2014 și are o prezență internațională ridicată, având birouri în mai multe țări printre care și SUA, China și Regatul Unit, și publicând conținut în mai mult de 31 de limbi. Pe lângă prezența sa largă pe internet și acoperirea de știri 24/24 la nivel mondial, aceasta are și operațiuni extinse de radiodifuziune. Grupate, RT și Sputnik acoperă toate mijloacele de informare, atât în ​​presa tipărită, cât și în online, și ating multiple culturi prin utilizarea mai multor limbi internaționale.

Pe de altă parte, Internet Research Agency, cunoscută și sub numele de Glavset, este o companie privată înființată în 2013, care este axată pe activități online, cum ar fi influențarea opiniilor pe rețelele de socializare precum Facebook și Twitter, și publicarea de știri false pe platformele digitale. Organizația este deținută de un oligarh rus, Yevgeny Prigozhin, care are legături strânse cu Vladimir Putin, fiind poreclit de presă drept „bucătarul lui Putin”. IRA a ajuns în centrul atenției internaționale în ultimii ani datorită activităților sale intense de ”trolling”, având peste 1.000 de angajați în sediul său din Sankt-Petersburg, care lucrează cu hărnicie la crearea de conturi false pe social media cu scopul de a răspândi dezinformare, de a semăna discordie între comentatori și de a provoca confuzie între utilizatori.

Cel mai cunoscut caz în care a fost implicată IRA recent sunt alegerile americane din 2016, în care se afirmă de către diferiți cercetători că mii de profiluri false și boți automatizați au lucrat la erodarea reputației lui Hilary Clinton în ochii americanilor care erau indeciși între ea și domnul Trump. Din ceea ce se cunoaște până acum, obiectivul principal al activităților ruse a fost (și probabil încă este în multe din celelalte campanii ale acestora) să creeze un sentiment de „nimic nu este adevărat și totul este posibil” prin denaturarea informațiilor, distragerea de la știrile reale, respingerea datelor legitime.

Manipulare prin social media; Sursă foto: NPR

Acest lucru se realizează nu prin tehnici extrem de sofisticate, după cum susțin unii, ci prin a profita de fisurile și slăbiciunile deja existente. Unele dintre aceste tehnici care au fost observate de-a lungul timpului sunt: ​​

Recent, NATO a publicat un raport detaliat cu privire la acțiunile concrete ale organizației nord-atlantice de a contracara dezinformarea rusească, ce a atins un nou maxim în perioada de pandemie. Cu toții am observat nu doar creșterea alarmantă a numărului de fake news, ci și conținutul tot mai dezbinator și tendențios al acestora. Pentru prima dată, organizația vorbește în mod oficial despre efectele nefaste ale propagandei rusești și despre modul în care aceasta își folosește toate armele pentru a cauza confuzie generalizată.

Iată câteva idei importante din raport, pe scurt:

Înțelegerea completă a mediului informațional, în special dezinformarea, este crucială pentru a permite un răspuns credibil. NATO studiază în mod regulat aceste tehnici rusești hibride pentru a oferi recomandări către membrii săi.

Atât actorii de stat, cât și cei non-statali, au exploatat pandemia COVID-19 pentru a răspândi dezinformare și propagandă, care încearcă să destabilizeze și să submineze societățile occidentale. În ultimul deceniu, o serie de actori ai statului, în special, au dezvoltat și implementat tehnici de marketing digital, îmbunătățite atât prin operațiuni cibernetice, cât și psihologice. Obiectivul este crearea unei viziuni alternative asupra lumii, menită să submineze valorile democratice.

Graficul de mai jos este o vizualizare a unei părți a rețelei de amplificare rusești care diseminează dezinformarea. Monitorizarea și analiza periodică a mass-media au revelat că astfel de rețele au fost folosite pentru a crea confuzie în timpul pandemiei. Diagrama prezintă conexiunile dintre organizațiile media controlate de stat, precum RT și Sputnik, cu site-uri de agregare de știri care distribuie aceleași povești, modelând narațiunea pentru diferite audiențe.

Rețeaua de amplificare a dezinformării rusești; Sursă foto: NATO

Ca să concluzionăm această primă parte a studiului despre propaganda rusă, este important să reținem că abordarea istorică a propagandei în Rusia și efortul lor continuu de atâția ani indică o încercare de a slăbi democrația, afectând percepția că dezbaterea publică într-o societate democratică este bazată pe un sentiment de realitate comună și încredere în instituții. Când această percepție este slăbită, apar neîncrederea, paranoia și negativitatea, iar tulburările sociale și nemulțumirile se răspândesc.

Sursă foto: ilustrație de CHLOE CUSHMAN

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și