Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Robert Ciugolia

Cât de sustenabile sunt mașinile electrice?

Mașinile electrice au început să crească covârșitor în popularitate în ultimii ani, odată datorită notorietății conferite de personalități precum Elon Musk, dar și datorită faptului că prețul acestora devine din în ce mai accesibil. Anul acesta Dacia a reușit să arate pieții de mașini electrice că posibil ca astfel de modele electrice să atingă prețuri de sub 10.000 de euro, desigur cu anumite sacrificii de calitate a produsului.

Majoritate guvernelor din UE au pornit deja politici publice de încurajare a transportului electric cu dorința de a reduce cât mai mult emisiile de CO2, astfel abordând una din principalele surse ale acestora. În România acest program este cunoscut sub numele de Rabla Plus și are ca obiectiv motivare proprietarilor de mașini vechi cu ardere internă să facă tranziția către un model electric la preț redus.

Astfel odată cu tot acest val masiv de suport pentru tranziția la electric au apărut și mulți contestatari ai acestei alternative din diferite motive, drept urmare vă propunem să comparăm puțin care sunt principalele puncte ale fiecărei tabere.

Ce avantaje au mașinile electrice?

Vehiculele complet electrice nu au nevoie de țeavă de eșapament, deoarece nu produc evacuare. Motoarele tradiționale ard benzină sau motorină, creând energie cu prețul producerii de emisii nocive de carbon. În schimb, bateriile găsite în vehiculele electrice sunt complet fără emisii. Cel mai comun tip de baterie folosit la vehiculele electrice este bateria litiu-ion. Aceste baterii pot fi epuizate și încărcate în mod repetat, fără a contribui la poluarea aerului.

Chiar și atunci când folosesc combustibili fosili, vehiculele electrice contribuie cu mai puține emisii decât vehiculele ICE (motoare cu ardere internă). Multe stații de încărcare electrică folosesc energie regenerabilă pentru a încărca vehiculele electrice.

Cu toate acestea, unele sunt încă alimentate de centrale electrice pe cărbune și surse de energie similare considerate dăunătoare pentru mediu. În țările care folosesc în principal cărbune, petrol sau gaz natural pentru energie, încărcarea vehiculelor electrice poate lăsa o amprentă de carbon mai semnificativă.

Cu toate acestea, chiar și atunci când vehiculele electrice sunt alimentate cu cărbune, ele încă conduc la emisii mai mici în general. Țările dependente de cărbune, cum ar fi China, au înregistrat o scădere cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de seră din utilizarea mașinilor electrice. Pentru țările care se bazează și mai puțin pe combustibilii fosili, sursele de energie curată permit vehiculelor electrice să fie și mai ecologice.

În afară de utilizarea limitată a stațiilor de încărcare pe bază de cărbune, vehiculele electrice nu contribuie la poluarea aerului după ce sunt fabricate. Cele mai multe emisii sunt produse în timpul procesului de fabricare a bateriilor. Aceasta înseamnă că emisiile totale ale unui EV pot fi măsurate chiar înainte ca acesta să pornească pentru prima dată.

Vehiculele ICE, pe de altă parte, produc emisii de CO2 ori de câte ori motoarele lor sunt pornite. În medie, un vehicul de pasageri pe benzină produce între 5 și 6 tone metrice de CO2 pe an. Un studiu al Uniunii Oamenilor de Știință Preocupați a constatat că emisiile ICE depășesc emisiile vehiculelor electrice din puț la roată în doar 6-18 luni de funcționare.

Cu milioane de vehicule ICE conduse în întreaga lume, emisiile continuă să fie produse în volume mari. Alternativ, un vehicul electric alimentat cu energie regenerabilă va menține o amprentă de carbon neutră, pe termen nelimitat.

tesla

Sursă foto: Getty Images

 

Ce dezavantaje majore au mașinile electrice?

În primul rând, mai ales dacă ne raportăm la România, problema o reprezintă infrastructura ce facilitează utilizare mașinilor electrice. Aici ne referim odată la stații de încărcare, dar și la modul în care arată rețeaua de curent electric și modul în care este produsul curentul ce este transportat pe rețea. O creștere abruptă a numărului de motoare electrice din trafic va atrage după sine un trafic mult mai ridicat pe rețeaua de curent națională și chiar dacă am reuși să avem stații de încărcare tot nu ar garanta un impact pozitiv.

Pentru țări precum România, care își bazează în continuare o mare parte în industria de curent electric pe cărbune, asta ar presupune o suprasolicitare a unor fabrici ce contribuie major la poluarea aerului. Toată această problemă este strâns legată de viteza cu care vom reuși să facem tranziția către energie regenerabilă.

O altă problemă relevantă este constituită de baterii, din mai multe puncte de vedere. Toate bateriile sunt fabricate din materiale care se găsesc doar în subteran, cum ar fi litiu sau grafit, ceea ce înseamnă că este necesar să forăm după acestea. De cele mai multe ori aceste intervenții de forare distrug kilometri întregi de soluri, mai ales atunci când companiile care fac aceste extracții sunt grăbite de cererea de baterii în creștere.

În ceea ce privește bateriile o altă problemă este reprezentată de momentul când acestea ies din uz. Teoretic tehnologia de reciclare a bateriilor există și este folosită în prezent, dar nu pentru exemplare atât de mari și de puternice. Foarte multe țări, printre care și România, nu dețin capacități de reciclare solide, iar când această generație de mașini electrice va ieși din uz s-ar putea să ne confruntăm cu un influx de deșeuri extrem de toxice.

energie electrica

Sursă foto: Green Matters

 

Care sunt concluziile?

Mașinile electrice nu sunt vehicule cu emisii zero. Am văzut că, deși nu emit CO2 în timp ce sunt conduse, s-ar putea să o facă în alte 3 etape: în timpul producției, producția de energie și la sfârșitul ciclului lor de viață. În primul caz, necesitatea activităților miniere pentru extragerea metalelor rare care sunt utilizate în baterii este foarte consumatoare de energie și poluantă.

În ceea ce privește producția de energie, dacă mașina este alimentată cu energie din arderea combustibililor fosili, ea încă eliberează CO2 în atmosferă, nu de la țeava de eșapament, ci de la o centrală electrică îndepărtată. Când vine vorba de reciclarea bateriilor, este încă un proces costisitor și în curs de desfășurare și majoritatea bateriilor nu sunt încă reciclate.

În ciuda acestui fapt, se dezvoltă soluții pentru a face mașinile electrice mai ecologice, mai ecologice și mai durabile. Și, deși există loc de îmbunătățire, am văzut și că mașinile electrice, așa cum sunt astăzi, sunt deja, în general, mai ecologice pe parcursul ciclului lor de viață decât mașinile convenționale cu combustibili fosili, mai ales dacă sunt alimentate cu energie electrică curată.

Unele țări își dau deja seama de acest lucru și de aceea susțin creșterea pieței de mașini electrice, în principal oferind beneficii fiscale care fac mașinile mai competitive din punct de vedere economic. De fapt, țări precum Norvegia, Germania sau Costa Rica își măresc simultan pariul pe energiile regenerabile și stabilesc termene limită pentru sfârșitul mașinilor convenționale pe drumurile lor.

Vă recomandăm și analizele Miracolul Chinez Apune – Evergrande A Intrat În Incapitate De Plată și Jocurile Olimpice De Iarnă 2022: Mai Poate Arde Flacăra Olimpică Pentru Pace?.

 

Sursă foto: Getty Images

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și