Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Analize / Mădălina Voinea

Ar trebui Bulgaria să adopte euro?

Bulgaria ar putea intra în zona euro în 2024, dar cea mai săracă țară din UE este divizată în privința perspectivei de a renunța la moneda națională și de a se alătura zonei euro. Mulți bulgari se tem de creșterea prețurilor, mulți având în minte criza economică din 1996-97, când 14 bănci au dat faliment, iar inflația a crescut la peste 300%.

De atunci, sub presiunea Fondului Monetar Internațional, Bulgaria a constituit un consiliu monetar independent care a fixat cursul de schimb pentru leva în euro.

În ciuda faptului că este cel mai sărac stat membru al UE, Bulgaria cu o populație puțin sub șapte milioane de oameni, îndeplinește condițiile macroeconomice pentru intrarea în euro. Opinia publică este însă împărțită. Aproximativ jumătate dintre bulgari cred că introducerea monedei euro va avea consecințe negative, potrivit unui sondaj din iulie. Mai mult de trei sferturi sunt îngrijorați de stabilirea abuzivă a prețurilor în timpul trecerii la euro, arată sondajul.

statistica

Sursă foto: Eurostat

 

Nivelul ridicat de corupție din Bulgaria este un alt factor care îngrijorează statele membre ale zonei euro. Lupta împotriva spălării banilor și corupția sunt provocări semnificative pe care noul guvern le are de depășit pentru a respecta promisiunea adoptării euro în 2024.

Dacă Bulgaria poate și dacă trebuie să adere la euro sunt două discuții diferite, pe care ar trebui să le abordăm în contextul calității vieții și problemelor sistemice pe care instituțiile din Bulgaria încă le au. Exemplul crizei grecești a făcut mulți analiști să se îndoiască pe bună dreptate de validitatea condițiilor de aderare la zona euro în prezent și de gradul în care acestea relevă cu adevărat cât de pregătită este o țară.

Criza euro ne-a învățat două lecții importante: în primul rând, că îndeplinirea criteriilor de la Maastricht este o condiție necesară, dar deloc suficientă pentru ca o țară să fie un membru de încredere al monedei comune; în al doilea rând, că adoptarea monedei euro cât mai repede posibil s-ar putea să nu fie întotdeauna în interesul unei țări mai puțin dezvoltate față de restul partenerilor.

La prima vedere, cazul Bulgariei pare convingător. Țara îndeplinește în mod oficial criteriile de convergență stabilite în tratate, finanțele sale publice le depășesc pe cele ale majorității statelor membre din zona euro, iar leva este legată de euro din 1999 prin intermediul consiliului monetar.

leva bulgaria

Sursă foto: Shutterstock

 

Punctele tari

Bulgaria este unul dintre cele mai puțin îndatorate state membre ale UE și îndeplinește criteriile pentru aderarea la zona euro, cu excepția cerinței privind inflația, care a crescut la 6,8% față de anul trecut în decembrie, sub influența creșterii prețurilor la energie.

Asen Vaskov Vasilev, ministrul finanțelor, a spus că inflația va ajunge ușor peste media UE în 2022 din cauza crizei energiei, dar crede că se va apropia de media UE anul viitor. Desigur, disputa recentă cu Rusia contribuie la această incertitudine, în contextul în care Bulgaria nu avea infrastructură pregătită pentru scenariul în care rămâne fără gaze rusești.

Bugetul Bulgariei avea un deficit de 3,9 milioane de leva (2 milioane de euro) la sfârșitul anului trecut, echivalentul a 3,0% din PIB-ul estimat pentru 2021. În aceste condiții, Bulgaria a început deja construirea unui plan național pentru a facilita tranziția în 2024.

Conversia se va face prin aplicarea cursului de schimb fix curent între euro și lev – 1,9558 BGN per euro. După introducerea monedei euro în termen de o lună, leva și euro vor fi ambele monede legale.Documentul definește regulile de recalculare a prețurilor și a altor valori, explică procedurile de schimb de numerar și de conversie a depozitelor și împrumuturilor BGN cu dobândă fixă și variabilă.

Bulgaria a ajuns să poată construi acest scenariu în bună măsura datorită consiliului monetar independent care funcționează încă din anii 90’ și care a scos țara dintr-o criză profundă, în care reforma a fost obligatorie pentru a primi finanțare internațională.

Consilul valutar al Bulgariei este o măsură extrem de riguroasă care impune disciplină fiscală, deoarece emite monedă locală  doar atunci când există valută străină pentru a o susține, constrângând astfel capacitatea guvernului de a tipări bani și de a împrumuta excesiv.

Punctele slabe

Cazul Bulgariei se bazează în mare parte pe performanța sa în ceea ce privește criteriile de la Maastricht. Așa-numitele criterii de convergență oferă un set de repere economice menite să asigure o convergență economică suficientă înainte de intrarea în zona euro.

În ciuda experiențelor recente de criză, aceste reguli au rămas practic neschimbate de la înființarea monedei euro în 1999. Ele constau în continuare din cinci indicatori economici: stabilitatea prețurilor, soliditatea și sustenabilitatea finanțelor publice, durabilitatea convergenței și stabilitatea cursului de schimb. În plus, țările candidate trebuie să-și alinieze legislația națională cu cea a UE privind regulile băncilor centrale.

Criza Greciei a dezvăluit în mod clar un lucru: criteriile de convergență existente pot fi necesare, dar nu condiții suficiente pentru a evalua pregătirea unei țări de a deveni parte a euro. În timp ce criteriile de la Maastricht rămân măsuri cheie ale pregătirii macroeconomice, ultimul deceniu a evidențiat în mod clar limitările lor în privința spectrului politic și capacității instituționale de adaptare.

Există mulți factori pentru care o țară s-ar putea confrunta cu dificultăți severe în interiorul zonei euro, în ciuda îndeplinirii criteriilor de la Maastricht. Acestea variază de la o flexibilitate scăzută, până la o prejudecată internă puternică în sectorul financiar și o acumulare generală a dezechilibrelor în zona euro.

În cazul Bulgariei, principala problemă rămâne pregătirea instituțională. Un concept care depășește cu mult cerințele formale actuale privind independența băncii centrale, acesta este cel mai bine explicat analizând unul dintre cele mai importante remedii post-criză din zona euro: uniunea bancară. A fi parte a uniunii bancare înseamnă a face parte dintr-un sistem comun de supraveghere și, în cele din urmă, rezoluție a băncilor.

Pentru ca acest lucru să funcționeze, autoritățile europene de supraveghere și rezoluție trebuie să se poată baza pe sistemele judiciare naționale pentru a-și face treaba în emiterea de hotărâri, pentru a recurge la garanții sau pentru a soluționa litigiile privind creditele neperformante.E frumos în zona euro, până când Bulgaria va trebui să depășească o criză politică sau economică.

Anul trecut, Bulgaria s-a alăturat Croației pentru a deveni parte a ERM II, mecanismul de schimb valutar al Europei și uniunea bancară europeană. Asta înseamnă că drumul către euro este ireversibil.

Aderarea Bulgariei ar marca prima extindere a zonei euro de la aderarea Lituaniei, chiar are sens să acceptăm o țară care a avut probleme de durată cu corupția, spălarea banilor și supravegherea financiară? Multe dintre probleme cu care se confruntă Bulgaria, asemenea României, nu pot fi rezolvate rapid, chiar dacă motivația există din partea actualului guvern.

Vă invităm să citiți și analizele Bulgaria În Zona Euro Din 2024, România Când? și Care-I Planul De Rezervă Pentru Polonia Și Bulgaria?

 

Sursă foto: Getty Images

#Ultimele buletine de știri

#Te-ar mai putea interesa și