close_icon
#Newsletter Exclusive / Mihai Man

Apple și lupta pentru propria platformă

În luna august a acestui an, o simplă schimbare a aplicației Fortnite, jocul transformat în fenomen mondial, a pus în mișcare evenimente care ar putea schimba platforma guvernată de Apple pentru totdeauna.

Epic Games si Fortnite

Epic Games este o companie americană, înființată de Tim Sweeney, actualul CEO, care a promovat multiple jocuri de succes și cu un motor grafic deosebit pentru dezvoltarea jocurilor. Aceștia și-au diversificat ulterior portofoliul, prin crearea unui magazin online de jocuri numit Epic Games Store.

La începutul lunii august al acestui an, giganții Google și Apple au interzis jocul Fortnite în  magazinele de aplicații. Motivul din spatele interzicerii a fost ultima actualizare, prin care Epic Games încuraja consumatorii aplicației mobile să plătească prin intermediul mecanismelor proprii, în locul celor furnizate de Google și Apple.

Companiile constrâng dezvoltatorii de aplicații să folosească platforma lor de plăți pentru orice achizitie. Intermediari fiind, aceștia prelucrează toate tranzacțiile și rețin un comision de 30%.

Răspunsul Epic Games a fost unul pregătit cu grijă. În aceeași zi, aceștia i-au dat în judecată pe Apple și Google într-un tribunal federal, pretinzând că respectivele companii abuzează de poziția lor de monopol. Mai mult, Epic Games a difuzat un scurt video parodiind reclama emblematică “1984” Apple:

În timpul videoului un text declara că Epic Games  a sfidat monopolul “App Store” (magazinul de aplicații a platformei Apple) și ca represalii, Apple va bloca Fortnite de pe un miliard de dispozitive. Apoi aceasta încurajează privitorii să se alăture luptei și să oprească transformarea anului 2020 într-un nou  ‘1984’.

fortnite

Sursă foto: Wall Street Journal

 

Comisionul de 30%

Acum 12 ani, când magazinul de aplicații pentru Iphone a fost lansat, a fost văzut ca o inovație. Steve Jobs insista la lansare că procentajul de 30% este generos deoarece Apple se va ocupa atât de distribuire, cât și de marketing. Distribuirea de jocuri și de aplicații era extrem de costisitoare deoarece distribuirea online nu era încă populară.

Argumentul pe care Epic îl face în lupta sa împotriva lui Apple și Google pare să se aplice însă și altor platforme, platforme cu care Epic pare mulțumită să continue afacerile. Desigur, platformele în cauză sunt consolele de jocuri video, unde Microsoft, Sony și Nintendo continuă să domine piața. Mai mult, acestea au același comision de 30% aplicat tuturor tranzacțiilor.

Relația dintre producătorii de console și Epic este însă una diferită. Sony a investit 250 de milioane de dolari în companie, iar Nintendo și Microsoft utilizează motorul grafic de dezvoltare a jocurilor produs de Epic.

Pe platformele mobile, Epic susține că taxa de 30% este exorbitantă și că dorește să ofere variante directe de plată pentru a putea transmite reducerile consumatorilor. Interesant este însă că aceleași reduceri de 20% au apărut și pe console, deși politica producătorilor de console nu s-a schimbat.

apple

Sursă foto: New York Times

 

CEO-ul companiei Tim Sweeney spunea într-un interviu cu GameIndustry.biz că în acest context consolele de jocuri video au un pretext pentru reducerea taxei, mulțumită investițiilor exorbitante în hardware, adesea vândute sub costul producției și al campaniilor de marketing necesare.

Apple din nou în centrul atenției

Apple nu este prima oară în centrul atenției din cauza politicii App Store-ului. Spotify, aplicația de muzică și servicii media, anul trecut depunea o plângere formală împotriva Apple la curtea Uniunii Europene. Obiectul plângerii era atunci taxa de 30% și comportamentul anticompetitiv. Mai recent, alte companii ca și Basecamp, deținătorii aplicației de e-mail Hey, și Tile au depus plângeri. Mai mult, aceste companii au creat și o organizație non-profit care luptă pentru dreptul de libertate la alegere și competitivitate în ecosistemul de aplicații.

Apple susține însă că succesul App Store-ului este bazat în parte pe regulamentul extrem de strict și cantitatea de resurse folosite pentru a le impune și menține în vigoare. Prin obligarea tuturor aplicațiilor de a folosi sistemul lor de plată, pot asigura o experiență simplă și să protejeze consumatorii de fraudă.

Mai mult, într-o declarație Apple atacă Epic, susținând că interesele de afaceri i-au împins să dorească un aranjament special, dar asta nu schimbă faptul că regulamentul impus creează un mediu competitiv pentru toți dezvoltatorii de aplicații și asigură că magazinul să rămână sigur pentru utilizatori.

Este important de amintit faptul că anumite companii au înțelegeri speciale cu Apple, înțelegeri prin care evită plata taxei digitale, ca de exemplu: clienții serviciului Amazon Prime au posibilitatea de a plăti prin metode de plată externe.

google

Sursă foto: Reuters

 

Presiunea guvernamentală

După cum discutam într-un articol despre Facebook, presiunea guvernamentală asupra ‘Big Tech’ continuă să crească. Un proces antitrust a început deja anul trecut în Statele Unite împotriva prioritizării aplicațiilor proprii în fața competitorilor. În luna iunie o investigație asemănătoare a început în cadrul Comisiei Europene.

Pentru Apple, cea mai valoroasă companie din lume, nu există o soluție ușoară. Apple și-a schimbat modelul de business, încredințându-și viitorul pieții serviciilor, care a devenit a doua cea mai mare sursă de venit, după vânzarea Iphone-urilor. O mare parte din profitul obținut din servicii este bazat pe vânzarea aplicațiilor externe pe App Store, de aceea păstrarea controlului asupra platformei este esențială. Chiar dacă va câștiga această luptă, războiul pentru propria platformă este deja început.

 

Sursă foto: Epic Games

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#Te-ar mai putea interesa și