Acest articol este al doilea dintr-o serie specială de analize despre Statele Unite ale Americii în contextul actual, atât social, cât și economic și politic, cu ocazia împlinirii a 19 ani de la tragicul 9/11.

Alexandru Văleanu

Pandemia Covid-19 a afectat toate aspectele vieții oamenilor și buna funcționare a statelor, iar campaniile electorale nu au fost scutite de aceste schimbări. Campania electorală ce precedă scrutinul prezidențial din Statele Unite care va avea loc în noiembrie 2020 este una întru-totul unică, probabil urmând să se discute despre aceasta, în detaliu, și peste decenii. Aceste alegeri sunt singurele din istoria Statelor Unite ce au loc pe fondul conjugat al unei pandemii, al unei instabilități sociale de proporții și al unei posibile recesiuni. Desfășurarea campaniilor celor doi candidați, Donald Trump și Joe Biden, nu este influențată doar de coronavirus, ci și de mediul online precum și de adânca prăpastie ce s-a format în societatea americană ca urmare a divergențelor politice. Toți acești factori converg spre un scrutin unic nu doar în istoria Statelor Unite, ci poate chiar din istoria societăților democratice.

Sursă foto: BBC

Cea mai abruptă schimbare în desfășurarea campaniilor electorale a celor doi candidați a fost, probabil, dispariția propagării fizice a informației. Concret, atât afișele dispuse pe panouri publicitare, cât și ”campania din ușă în ușă” au devenit ori imposibile, ori complet irelevante în actuala situație socio-sanitară. Acest tip de promovare a fost înlocuit, în schimb, de reclame și filmulețe electorale pe social media și Youtube. Însă, chiar și în sfera online s-au produs mari schimbări în modul de diseminare a informației. În 2016, echipa lui Trump a ales Facebook ca mijloc principal de a influența deciziile oamenilor, iar în 2020 gigantica platformă a fost înlocuită de Youtube. În total, republicanii au plătit peste 65 de milioane de dolari pentru reclame pe Youtube, postând aproape 900 de filmulețe doar în luna august. De cealaltă parte, democrații au investit doar jumătate din această sumă, fapt ce indică un posibil dezavantaj în lupta pentru cea mai importantă funcție din Statele Unite. În 2016, prezența democraților pe Facebook a fost net inferioară celei republicane, acest factor contribuind sever la pierderea alegerilor de către Hillary Clinton. Nu ar fi complet exclus ca o situație similară să se producă și în noiembrie. În acest caz, neputința lui Joe Biden de a se adapta la noul stil de campanie electorală l-ar putea costa, precum a costat-o și pe colega lui de partid cu patru ani în urmă.

Un alt mod în care desfășurarea campaniilor s-a schimbat este însăși substanța mesajelor și informațiilor transmise. Majoritatea filmulețelor postate de către candidați pe Youtube par a fi nimic mai mult decât atacuri abjecte de tip ad hominem menite să defăimeze ori un candidat, ori pe celălalt. Ca dovadă, pot fi invocate nenumăratele video-uri de pe canalul lui Donald Trump în care insinuează că Joe Biden ar fi un radical de stânga, sau că o să lase SUA la cheremul Chinei. Exista inclusiv un video în care spune că Biden ”nu este atât de deștept”. La acest capitol, în schimb, nici Joe Biden nu s-a lăsat mai prejos, dedicându-i mai multe videoclip-uri lui Trump în care explică fie că e rasist, fie că nu îi pasă de oameni. Deși campaniile negative sunt prezente de mult timp în politica SUA, se pare că în 2020 acestea le-au înghițit pe cele pozitive, iar acest lucru nu este întâmplător. Se prea poate ca echipele de campanie să fi observat că un mesaj video negativ captează mult mai multă atenție și este mai probabil să convingă o persoană să voteze fie cu Trump, fie cu Biden.

Sursă foto: The Guardian

Un factor major ce trebuie luat în considerare pentru a înțelege desfășurarea campaniei electorale este stadiul avansat de politici post-adevăr prin care trec atât Statele Unite, cât și multe alte țări din Occident. Politicile post-adevăr sunt cele care nu pun accent pe adevărul factual, ci pe opinii. De exemplu, unul dintre video-urile de campanie ale echipei lui Trump îl pictează pe acesta ca fiind un campion al pandemiei care a salvat SUA de ”virusul chinezesc”. Faptul că aceste afirmații sunt întru-totul incorecte este aproape irelevant. Nu contează care este adevărul, ci ceea ce crede și simte electoratul. Astfel, pentru Trump nu mai este necesar să se folosească de adevăr, ci să exploateze fricile și convingerile oamenilor pentru a-și atinge țintele. În contextul actual, atunci când spune că a salvat Statele de Covid-19, aruncând vina asupra Chinei, OMS-ului și democraților, el schimbă regulile jocului. Așadar, oamenii nu o să mai perceapă greșelile administrației sale, ci intențiile aproape malefice ale organizațiilor internaționale, ale democraților și ale Chinei, față de care Trump era sceptic încă de la începutul mandatului. Prin urmare, absența unui adevăr factual în opinia publică este un lucru pe care Trump, deși nu l-a inventat, l-a perfecționat, folosindu-se de el pentru a-și atinge obiectivele. Aceasta este o problema majoră pentru Joe Biden și democrați, creând un impas greu de depășit. Dacă Biden se folosește de aceleași unelte, acesta va pierde din încrederea electoratului, iar dacă nu face nimic, riscă să piardă alegerile, asigurând încă 4 ani de administrație Trump. Deși democrații au învățat din greșelile lor din 2016, ajungând să lupte de multe ori cu aceași monedă precum Trump, uzul de informații false pentru a declanșa emoții puternice în oameni este o acțiune la care nu pot recurge dacă vor să își mențină statutul de partener moral și moderat într-o Americă puternic divizată.

Având în vedere aspectele prezentate mai sus, se poate afirma că această campanie electorală este cu adevărat nemaivăzută în istoria democrației americane. În fapt, scrutinul în sine va diviza și mai mult populația ”liderului lumii libere”. Indiferent de rezultatele alegerilor din noiembrie, haosul nu va dispărea. În cazul în care câștigă Trump, protestele Black Lives Matter se vor intensifica, iar dacă Biden iese învingător, este posibil ca un segment din votanții candidatului republican să simtă că alegerile au fost trucate și să acționeze că atare, dar ramâne de vazut…

Sursă foto: GEAB

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here