Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici! Verifica Menajeria de Fake News Apasa Aici!
close_icon
#Newsletter Exclusive / Robert Ciugolia

A venit nota de plată pentru Amazon

Marile corporații de tehnologie au început să apară din ce în ce mai des în ultimii ani în atenția agențiilor de reglementare. Odată ce organele naționale și regionale care se ocupă de securitatea și protecția digitală au devenit mult mai bine organizate, acestea au reușit să aibă capacitatea de a taxa abuzurile mult mai punctual.

Ultima țintă lovită a fost Amazon și putem spune că de această dată a fost lovită din plin. Compania de comerț digital a fost sancționată cu o amendă răsunătoare de 1.13 miliarde de euro ce vine în urma abuzurilor pe care Amazon le-ar fi comis în piața italiană. Gigantul nu este la primul episod de acest gen, dar se pare că într-un final răspunsul autorităților devine din ce în ce mai relevant.

Ce s-a întâmplat mai exact?

Autoritatea antitrust din Italia (AGCM) a amendat Amazon cu 1,13 miliarde de euro (1,28 miliarde de dolari) pentru „abuz de poziție dominantă”, a doua sancțiune pe care a impus-o Amazon în ultima lună.

Amazon deține o poziție de „dominanță absolută” pe piața italiană a serviciilor de brokeraj, „ceea ce i-a permis să-și promoveze propriul serviciu de logistică, numit Fulfillment by Amazon (FBA)”, a scris autoritatea într-un comunicat de presă (tradus de Google).

Potrivit AGCM, companiile trebuie să folosească serviciul Amazon FBA dacă doresc acces la beneficii cheie precum eticheta Prime, care, la rândul său, le permite să participe la vânzările de Black Friday și la alte evenimente cheie. „Amazon a împiedicat astfel vânzătorii terți să asocieze eticheta Prime cu oferte care nu sunt gestionate cu FBA”, se spune.

Autoritatea a spus că accesul la aceste funcții este esențial pentru succesul vânzătorului. De asemenea, a remarcat că vânzătorii terți care folosesc FBA nu sunt supuși acelorași cerințe stricte de performanță ca vânzătorii non-FBA.

Ca atare, este mai puțin probabil să fie suspendați de pe platformă dacă nu reușesc să îndeplinească anumite obiective. În cele din urmă, a menționat că vânzătorii care folosesc serviciile de logistică Amazon sunt descurajați să-și ofere produsele pe alte platforme online, cel puțin în aceeași măsură pe care o fac pe Amazon.

AGCM a declarat că a impus amenda abruptă, deoarece a considerat acțiunile Amazon ca fiind deosebit de grave, având în vedere durata și efectele pe care le-au provocat. Pe lângă amendă, a cerut Amazon să acorde privilegiile de care se bucură vânzătorii FBA tuturor vânzătorilor terți, cu condiția să respecte alte reguli și legi. Va trebui să definească și să publice acele standarde în decurs de un an, iar acțiunile sale vor fi puse în aplicare de un mandatar de monitorizare.

Într-o declarație, un purtător de cuvânt al Amazon a declarat că „nu este deloc de acord” cu decizia și va face recurs. De asemenea, a menționat că vânzătorii care nu fac parte din FBA pot folosi serviciul său Seller Fulfilled Prime (SFP), care le oferă acces la beneficiile Prime fără a fi nevoie să folosească serviciile de logistică Amazon.

Care au fost reacțiile?

Amazon a numit sancțiunea „nejustificată și disproporționată” și și-a anunțat intenția de a face recurs. „Suntem profund în dezacord cu decizia Autorității de Concurență și vom face recurs. Sancțiunea și obligațiile impuse sunt nejustificate și disproporționate”, a spus compania într-o notă.

Amazon susține faptul că mai mult de jumătate din vânzările sale generate pe teritoriul Italiei vin de la întreprinderile mici și mijlocii, iar mai mult decât atât, compania se bazează masiv pe succesul acestora conform spuselor lor. De asemenea, compania susține că există alternative offline și online pentru aceste întreprinderi dacă există nemulțumiri față de calitatea serviciilor oferite de Amazon.

amenda

Sursă foto: Shutterstock

 

Comisia Europeană a salutat decizia autorităților italiene de a amenda Amazon, numind această situație o coordonare de succes între Comisia Europeană și AGCM, care a dus la o investigație extrem de bine pusă la punct.

Executivul UE a subliniat, de asemenea, că a existat „o cooperare strânsă în cadrul Rețelei Europene de Concurență (Ecn) pentru a asigura coerența cu investigațiile în curs” la nivelul UE. Asociațiile italiene ale consumatorilor au fost, de asemenea, mulțumite de decizia organismului antitrust.

„În sfârșit, Autoritatea Antitrust a impus o amendă record care poate sancționa efectiv marii operatori care adoptă un comportament necorespunzător”, a declarat Rețeaua de Asociații pentru Apărarea Mediului și Drepturile Utilizatorilor și Consumatorilor, cunoscută sub numele de Codacons.

Potrivit rețelei de protecție a consumatorilor, abuzul de poziție dominantă de către Amazon a afectat serviciile prestate consumatorilor, dar și concurența dintre operatori și, astfel, prețurile finale propuse publicului.

Pentru Massimiliano Dona, președintele Uniunii Naționale a Consumatorilor din Italia, este important ca „tuturor vânzătorilor activi de pe platforma Amazon.it să li se garanteze aceleași condiții și vizibilitate dacă știu să respecte standardele de calitate a serviciilor care trebuie asigurate consumatorilor”.

Companiile trebuie să poată „să ofere fără obstacole toate produsele lor și pe alte platforme online, pentru că doar așa poate exista o concurență efectivă și în comerțul electronic”, a adăugat el.

Ce antecedente majore mai are Amazon în UE?

Autoritatea italiană pentru concurență (AGCM) a amendat Apple și Amazon cu un total combinat de 203,2 milioane de euro, după o investigație antitrust care a implicat revânzarea produselor Beats. Potrivit watchdog-ului, cele două companii au semnat un acord în 2018 care ar interzice atât revânzătorii oficiali, cât și neoficiali de produse Apple și Beats deținute de Apple pe site-ul italian Amazon.

Se presupune că acel acord conținea clauze contractuale care permiteau doar Amazon însăși și unor vânzători selectați „aleși individual și într-un mod discriminatoriu” să vândă acele articole.

AGCM a declarat în anunțul său că aceste clauze încalcă articolul 101 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. În plus, organul de supraveghere a spus că acordul a restricționat vânzările transfrontaliere, limitând în cele din urmă opțiunile cumpărătorilor și privându-i de reducerile oferite de obicei de către vânzătorii terți.

Autoritatea italiană a deschis dosarul antitrust împotriva ambelor companii în 2020 și chiar le-a percheziționat birourile din țară.

depozit amazon

Sursă foto: Deutsche Welle

 

Amazon a primit cea mai mare amendă pentru confidențialitate din UE de către organul de control al datelor din Luxemburg. CNPD a amendat compania cu 746 de milioane de euro (888 de milioane de dolari) pe 16 iulie pentru încălcarea legilor stricte ale blocului privind confidențialitatea datelor, cunoscute sub numele de GDPR. Amazon a dezvăluit hotărârea într-un dosar SEC în care a criticat decizia ca nefondată, adăugând că intenționează să se apere.

Sancțiunea este rezultatul unei plângeri din 2018 a grupului francez pentru drepturile de confidențialitate La Quadrature du Net, care a intentat numeroase procese împotriva companiilor Big Tech în numele a 12.000 de persoane, la scurt timp după ce GDPR a fost instituit în acel an.

Concluzii

Problema abuzurilor de poziție dominantă din partea marilor giganți de tehnologie este categoric în centrul discuției de ceva ani deja, timp în care amorțeala autorităților de a ține pasul cu progresul tehnologic a permis acestor corporații să-și extindă și mai mult dominația în piețele în care activează. Această amendă poate să fie un pas important în relația dintre autorități și companii, fiind văzută și ca o declarație de putere făcută de către autoritățile naționale.

Desigur, nu trebuie să privim totul într-o notă extremă și demonizantă față de companiile de tehnologie care până la urmă au fost principalul motor al progresului tehnologic din ultimele decenii. Revoluțiile pe care companii ca Amazon le-au adus în sectoarele lor de activitate nu trebuie deloc neglijate sau uitate în relația dintre stat și acestea.

Cu toate acestea, reglementarea spațiului de abuz care este lăsat la mâna companiilor trebuie să fie un obiectiv primordial pentru a ne asigura în egală măsură că protejăm consumatorii și mici întreprinzători, dar totodată că nu interferăm cu potențialul de progres pe care companiile îl aduc.
Vă recomandăm și analizele Global Gateway – Planul UE de a contracara influența Chinei și China – un client fidel al știrilor false.

 

Sursa foto: Financial Times

#Te-ar mai putea interesa și